ÅRETS UNGE LEDERE KÅRET

Gjøran K. Sæther er kåret til “Årets Unge Leder i Reisebransjen” og Elizabeth Rojas Vik er kåret til “Årets Unge Hoteliér” for 2011.  De ble hyllet av bransjefolk i et fullsatt Dizzie Showteater onsdag kveld.

Kåringene arrangeres av HSMAI og HRR. Premien til “Årets Unge Hoteliér” er tre valgfrie PDF-kurs á tre dager ved The Cornell School of Hotel Administration, New York. “Årets Unge Leder i Reisebransjen” får et valgfritt kurs ved London Business School.

Gjøran K.Sæther (35), adm.dir. i Fursetgruppen, har bygget opp hovedkontoret til Fursetgruppen på en utrolig profesjonell og effektiv måte, samt skapt flotte resultater på forholdsvis kort tid. Han har blant annet bedret gruppens totale driftsresultat, styrket økonomi og omdømme i markedet både for den enkelte restaurant og Fursetgruppen samlet. Medarbeiderne omtaler ham som en leder med et godt og dedikert engasjement, evne til å lytte og gjøre andre gode. I tillegg evner han å veilede og føre bedriften i riktig retning. Gjøran er genuint interessert i at Fursetgruppen, restaurantene og ansatte skal lykkes sammen.
Fursetgruppen er idag en fremgangsrik og godt etablert restaurantgruppe under stadig utvikling. Selskapet består av 8 restauranter i Oslo, 250 ansatte og omsetter for ca NOK 214 mill. Blant restaurantene er Tjuvholmen Sjømagasin, Ekebergrestauranten og de to restaurantene i Operaen.
Under Gjørans ledelse har Fursetgruppen snart hatt en økning på NOK 100 mill. i omsetning. Dette er gjennom ekspansjon og økt totalomsetning, og i denne perioden er det bygget opp gode rutiner og økonomistyringsprogrammer som bedrer kunnskapen og den økonomiske kontrollen på stedene. Det har vært to kostnadskrevende år å bygge opp, men for 2010 vil resultatet være ca 10 % av totalomsetningen, som er definert som veldig bra i bransjen.

Elizabeth Rojas Vik (29), hotellsjef og stedsfortreder for direktør Scandic Asker og Høvik, er en ung ambisiøs leder som Scandic ønsker å satse på. Hun er selvgående, målrettet og har evnen til å fokusere og prioritere. Hun forstår kundenes og gjestenes behov og bygger viktige nettverk internt og eksternt.  Hun ”coucher” også sitt personale på en god måte og opererer i henhold til Scandics verdier. Hun anses som en klar fremtidig direktørkandidat for Scandic. Sammen med teamet på Høvik har hun løftet kvaliteten på hotellet og scoren på hotellets gjesteundersøkelse “Scandic Guest Survey” med 24 poeng, toppscore er 100 poeng. Høvik ble nr. 1 på service av alle hotellene i Norge og nr. 17 på service  totalt i Scandic blant mer enn 150 hoteller i første kvartal 2010. Hotellet scorer gjennomgående bra på service, til tross for utfordringer med slitte rom. Service restaurant ligger for eksempel mellom 82 til 90 poeng på alle undersøkelsene i 2010. Det er godt over gjennomsnittet.

About hkp