ETTERTRAKTET DESIGNPRIS TIL SAGA HOTEL OSLO

Saga Hotel i Oslo er belønnet med det ettertraktede Merket for god design.

Utmerkelsen ble delt ut 18. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

Merket for god design belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design. – Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Saga Hotel Oslo er et hotell utenom det vanlige. De høster toppkarakterer hos flere uavhengige reisenettsteder og er det eneste hotellet i Norge som har fått være med på Domus Selecta, en samling med de mest romantiske hotellene i verden. Men for bare noen år siden var Saga navnet på et nedslitt pensjonat på Briskeby. Hva har egentlig skjedd?

– Vi fikk nye eiere i 2010 som bestemte seg for å rehabilitere bygningsmassen og fornye pensjonatet til et firestjerners boutiquehotell. Da var det helt nødvendig å også redesigne fasade, logo, skilter og profil, forteller hotelldirektør Christian Fr. Sandberg.

Apall Design ble i utgangspunktet bare hentet inn for å lage en logo, men utviklet etterhvert et tett samarbeid med byrået som sto for forvandlingen av hotellets interiør. – Ellers er det vanlig at profildesignerne først kommer inn når interiør og utforming er ferdigstilt, men Apall og Delotis Design fikk jobbe sammen om å skape et felles uttrykk som gjennomsyret hotellet idag, forteller Sandberg.

Den visuelle identiteten, som hotellet og designbyrået får Merket for god design for, tar utgangspunkt i bygningens kombinasjon av klassiske opprinnelse og moderne, stramme linjer. Tradisjonelle materialer som tre, fløyel og silke kombineres med betong, pleksiglass og frostede folier. Logoen har hentet inspirasjon fra hotellets opprinnelige rekkverk i smijern, mens den grafiske profilen kun bruker farvene sort og hvit for å skape et tidløst uttrykk.

Da ordfører Fabian Stang klippet snoren ifjor vår strømmet bestillingene inn, og siden den gang har det ofte ikke vært rom å oppdrive på Saga Hotel Oslo. Nå står flere store hotellkjeder på frierføtter utenfor dørene i Eilert Sundts gate, men så langt har hotellet valgt å stå på egne bein.

Bilde:  Saga Hotel Oslo og Apall Design fikk Merket for god design for hotellets nye profilprogram. Foto: Trine Thorsen/Apall Design  

 

About hkp