EXIT ”REISELIV”

Norges Varemesse går allerede nå ut og kansellerer messen Reiseliv 2013, som var planlagt i dagene 8.-10. februar 2013. De har i flere år forsøkt å ta grep med den årlige reiselivsmessen, for å trekke til seg flere utstillere og besøkende. Arrangementsdato ble forskjøvet , antall utstillingsdager redusert fra fire til tre og innholdet forandret. Reiseliv 2012 gikk i begynnelsen av mars, det var 25.gang messen ble arrangert og vel 20.000 besøkende fant veien til messen og de 382 utstillerne. I forbindelse med messen ble det arrangert en egen bransjedag, TravelMatch, i Oslo Spektrum. Det er foreløpig ikke avgjort om TravelMatch skal fortsette som selvstendig konsept.

Det er idag generelt vanskelig å drive publikumsmesser innen reiseliv. Folk flest er blitt mer kunnskapsrike når det gjelder å reise, pluss at de er blitt generelt mer kravstore. De er ikke lenger fornøyd med å gå rundt i en messehall og plukke brosjyrer, de vil underholdes og forventer å få opplevelser for inngangspengene. Men en reiselivsmesse er et helt annet konsept enn de fleste andre messer. F.eks. på en interiørmesse eller båtmesse kan publikum prøvesitte salonger og se båter i virkeligheten. Andre messer tilbyr smaksopplevelser når det gjelder mat og drikke. En reiselivsmesse kan ikke tilby annet enn brosjyrer og bilder, pluss selvfølgelig at det er mulig å møte tilbydere ansikt til ansikt, hvis det er noe man er spesielt interessert i. De europeiske reiselivsmessene som er i fremgang har et omfattende opplevelsestilbud til publikum, ikke minst det viktige markedet som kalles ”barnefamilier”.

Reiselivsmesser som skal arrangeres det neste året, vil få problemer med å skaffe interessante utstillere. I de fleste land i Europa er det kutt i bevilgningene til de nasjonale organisasjonene som markedsfører landene som reiselivsdestinasjoner. Dette vil ramme messedeltagelsen sterkt.

På den annen side er reiseliv en av de bransjene som egner seg best for informasjon og booking via internett. For den som vet omtrent hva slags reise man vil ha og hvor, kan internett tilby en overflod av informasjon, bare noen tastetrykk unna, 24 timer i døgnet. Da må man fristes med noen skikkelige attraksjoner for at man skal velge å besøke en reiselivsmesse, og betale både transport og inngangspenger. Men mer nisjemesser som spa, ski, cruise, gastronomi og sport kan nok appellere mer til travle mennesker i våre dager. Ikke minst i Norge, der vi bruker mer penger på feriereiser enn noengang tidligere.

H.K.

 

 

About hkp