FÅ TROR SOMMERSESONGEN BLIR DÅRLIGERE ENN FJORÅRETS

Det er moderat optimisme foran sommersesongen. Mange viktige markeder melder om utsikter til vekst, eller i det minste status quo. Størst optimisme er det fra det danske, japanske, russiske og amerikanske markedet. Den positive trenden Norge har opplevd fra Asia og Russland vil fortsette i sommer. En styrket dollar er positivt for det amerikanske markedet.

Innovasjon Norges turistbarometer viser at forventningene er lavere enn ved inngangen til de to siste sommersesongene, likevel tror nesten halvparten av reiselivsaktørene at årets sommer blir bedre enn fjorårets.

– Årets sommersesong hviler på mange usikkerhetsmomenter, likevel er det ikke flere enn 13 prosent av de spurte som forventer at sommersesongen blir verre enn ifjor, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Norge har hatt en økning på fem prosent i antall utenlandske gjestedøgn i løpet av årets fire første måneder. Så langt kan en si at året vært relativt bra for norsk reiseliv, sier Tuftin.

I HRR nr.4, som er på vei ut til abonnentene nå, har vi en omfattende rapport om utsiktene for sommersesongen fra 10 av Innovasjon Norges viktigste utenlandskontorer. Her er noen av overskriftene:

Sverige: Norge oppfattes som et ”hjemmemarked”

Danmark: Forventer vekst fra Danmark

Russland: Pluss 10% fra Russland til Norge i sommer

Tyskland: Tyske turister vil bruke mer penger iår

Storbritannia: Håper på samme nivå som 2011

Nederland: 200.000 færre utenlandsreiser

Frankrike: På samme nivå som ifjor

Asia: Optimistisk foran sommeren

USA: Lik 2011 – i verste fall

Italia: Italienerne booker enda senere enn vanlig

 

Les hele artikkelen i HRR nr.4.

Foto: Ørnesvingen, Geiranger, CH/www.visitnorway.com

 

About hkp