GODE TILBAKEMELDINGER PÅ ”REISELIV 2012”

I overkant av 20.000 besøkende fant veien til ”Reiseliv 2012” på Lillestrøm i helgen. Det var første gang messen kun gikk over tre dager og det ikke var spesielle bransjeaktiviteter på selve messen. Det meldes om svært positive tilbakemeldinger fra messedeltagerne og bransjen.

Dette var 25.gang Norges Varemesse arrangerte Reiseliv. Viktigste nytt iår var oppdelingen av messen i fire hovedområder: ”Sol og varme”, ”Barn og barnefamilier”, ”Mat fra hele verden”, ”Oppdag Norge” og kåringen av årets reiselivperle.

– Postkortkonkurranse med reiser for en halv million kroner i premier, og 100 innslag med reiseskildringer, show og underholdning fra fire scener, skapte også liv og røre – og glade vinnere, fastslår prosjektleder for ”Reiseliv 2012”, Torill Engelberg.

Turoperatøren Apollo hadde gjennom hele helgen kø av besøkende i kjøpsmodus for sydenreiser. Norges Varemesse er allerede i full gang med å planlegge neste års arrangement.

– Vi hadde stor stand og mange Apollo-ansatte, men neste år ser vi at vi må være enda flere, sier informasjonssjef Helen Begby i Apollo. – Mange kom for å sikre seg gode messetilbud og flere kom for å få utfyllende svar som de ikke får på nettet.

Også Hilde C. Solheim i Virke er fornøyd med oppmerksomheten Virkes budskap fikk i media. – Vi la bevisst presentasjonen av våre ferske reiseundersøkelser og nordmenns ferieplaner for 2012 til messedagene, sier hun.

– Jeg ble positivt overrasket over dette nye konseptet for Reiseliv 2012, sier reiselivsdirektøren for Oslo, Tor Sannerud. – Norges Varemesse har nå et kjempegodt fundament å bygge videre på og jeg vil råde Varemessen til å utvikle dette formatet, og kanskje også ha noe bransjerettet i Lillestrøm.

Perleprisen en suksess

Særlig vellykket var kåringen av Perlepris-vinneren, Åmot Operagard, som sammen med de øvrige 14 finalistene fikk masse god og positiv oppmerksomhet både underveis til finalen – og under messedagene i Lillestrøm.

– Vi fikk en ubetalelig synlighet og fikk møte hele bransjen, både nasjonalt og internasjonalt, sier Steinar Sørli, som sammen med Yngve Brakstad driver Åmot Operagard.- For oss å bli hedret av en så flott og sammensatt jury, og bli nevnt sammen med anerkjente steder som Walaker og Engø, gir oss økt selvtillit og energi til å fortsette på det sporet vi har valgt.

Nødvendig snuoperasjon

Også Indonesias konsul i Oslo, Wening Esthyprdbo, er meget positiv til den nye messen.

– Jeg var her både i 2009, 2010, 2011 og nå i 2012 og 2012-messen er utvilsomt mye bedre enn de foregående. Turismen til Indonesia er klart økende etterat Thai Airways begynte å fly direkte til Bangkok – og derfra videre til flere reisemål i Indonesia – hvor Bali er det mest kjente for nordmenn. Vi kommer absolutt tilbake neste år.

Matt Humpage, leder av turistkontoret i Saint Cyprien i Syd-Frankrike, deltok for første gang med sitt team, også han var begeistret for konseptet.

– Dette var en helt nødvendig snuoperasjon, sier adm. dir. i Norges Varemesse, Siv Lunde Kolrud. – Vi vil fortsette arbeidet med å gjøre ”Reiseliv 2013” til den beste møteplassen for så vel bransje som publikum.

Foto: 

Norges eldste hotell, Walaker Hotell, fikk stor oppmerksomhet på ”Reiseliv 2012” , som en av de utvalgte Reiselivsperlene.

About hkp