HOTELLENES LOJALITETSPROGRAMMER VIKTIGERE ENN FLYSELSKAPENES

Den som reiser mye vil heller ha medlemskap i et godt lojalitetsprogram, enn å ha med sin partner på turen. Det viser iallfall svarene i en undersøkelse Starwood Preferred Guest (SPG) har gjennomført blant 9900 personer over hele verden som har flere enn 25 reiser pr. år. SPG er lojalitetsprogrammet til Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc., som bl.a. omfatter hotellkjedene Westin, Sheraton, Le Meridien og W Hotels.

76% av de 9900 svarte at de trodde deres medlemskap i lojalitetsprogrammet ville vare lengre enn ekteskapet, eller deres nåværende jobb. Hvis de fikk problemer av noe slag, svarte 70% at deres elitestatus i et hotell-lojalitetsprogram ville være nyttigere enn en smartphone, iPad eller til og med en privatsekretær. 73% svarte at de ville velge fordelene de får gjennom lojalitetsprogrammet, fremfor å ha med ektefellen på turen, hvis de måtte velge.

Undersøkelsen ble foretatt i forbindelse med at Starwood Preferred Guest annonserte nye fordeler for lojale medlemmer. Jo mer medlemmene bruker hotellene, desto flere fordeler kan de velge mellom og desto mer unike blir fordelene, for eksempel muligheter for innsjekk 24 timer i døgnet og en spesiell Starwood-ambassadør, som kan tilby et skreddersydd opphold for gjesten.

Så populære er lojalitetsprogrammene at 74% svarte at de ville foreta en ekstra reise bare for å samle nok poeng. 73% svarte at de hadde foretatt en ekstra forretningsreise kun for å samle mer poeng.

Selv om lojalitetsprogrammene kan gi mange fordeler, kunne 45% av de spurte tenke seg å fortelle at de var på bryllupsreise, 25% var villige til å gi inntrykk av at de hadde en krise i familien og 20% ville utgi seg for en VIP, alt for å få bedre rom eller oppgradering hos flyselskapene.

Hvis de bare kunne ta med seg én ting på reisen, ville 73% av de spurte velge fordelene et hotell-lojalitetsprogram innebærer, 15% ville velge partneren og 11% bagasje!

Å miste statusen i et hotell-lojalitetsprogram skremmer 65% mer enn å miste bagasjen (12%) eller å ikke nå flyet (11%).

Konklusjonen av undersøkelsen er at hotellenes lojalitetsprogrammer nå overgår andre typer lojalitetsprogrammer når det gjelder verdi for medlemmene. Halvparten av de spurte sier de anser hotellenes lojalitetsprogrammer som de viktigste, 19% svarer kredittkortselskapenes og bare 13% svarer flyselskapenes.

Starwoods SPG-program har vokst kraftig i 2011 og halvparten av bookingene kommer nå fra SPG-medlemmer, for fem år siden var tallet en av tre.

About hkp