HOTELLFOLK ØNSKER SAMARBEID MED FORBRUKERNETTSTEDER

– Hotellklassifiseringssystemer organisert av myndighetene vil dø ut fordi forbrukerne foretrekker nettsteder der gjestene selv kan gi feedback om hotelloppholdet. Det uttalte nettstedet TripAdvisors Guillaume Thevenot, på den første HSMAI-konferansen i London denne uken. Flere hotellbransjefolk mente derimot at et offisielt klassifiseringssystem er nødvendig ved siden av forbruker-nettstedene, siden disse kan være unøyaktige.

På konferansen tok ledende reisebransjefolk til orde for større samarbeid mellom hotellene og forbruker-nettsteder, som for eksempel TripAdvisor, for å gi publikum bedre tilbakemeldinger.

Hotelleksperten og forfatteren Daniel Edward Craig, svarte med å oppfordre hotellene til å ta hensyn til de stadig økende tilbakemeldinger fra gjester på nettet med å være aktive og oppklare feil. Britiske  Q Hotels, som var representert i panelet, opplyste at de allerede hadde innført  ”response to TripAdvisor” som del av sin markedsstrategi.

– Siden vi kommer fra et land som aldri har hatt noe offisielt klassifiseringssystem, ser vi ikke noe behov for et slikt myndighets-støttet system. Men nettet kan være truende for hotellene og denne frykten må vi forholde oss til, sa Jorunn Svidal, direktør for Revenue Management i Thon Hotels, som også satt i panelet på konferansen.

– HSMAIs første konferanse i London samlet noen av de fremste personene innen hotell- og reisebransjen fra hele Europa, noe som førte til en spennende og utbytterik debatt om britisk hotellklassifisering, sier Ingunn Hofseth, President og CEO for HSMAI Europe.

About hkp