HOTELLKJEDENE GJØR OPPRØR MOT EXPEDIA

Det er full skjæring mellom Expedia/Hotels.com og noen av de skandinaviske hotellkjedene. Etter at First Hotels og Scandic Hotels først brøt samarbeidet med Expedia, har nå også Nordic Choice Hotels og Thon Hotels gjort det samme. Alle hotellene til de tre første kjedene er nå tatt ut av nettsidene til Hotels.com og Expedia.com. Fremdeles står Thons hoteller oppført (denne kjeden har også 6 hoteller i Belgia/Nederland). Av de store, norskeide kjedene, er det nå kun hotellene til Rica som kan bookes.

Rica Hotels er i et avtaleforhold med Expedia/hotels.com og ser seg for tiden tjent med å fortsette samarbeidet. Carlson Rezidor er i en litt annen stilling enn de norskeide kjedene. – Vi er et internasjonalt selskap med hoteller i over 80 land og er med i et verdensomspennende system. For øyeblikket er det “business as usual”, men vi følger situasjonen meget nøye, med stor interesse, sier Christian Gartmann, Area Vice President Nordics, Carlson Rezidor Hotel Group.

Roar Ingdal, konserndirektør kommersiell i Nordic Choice Hotels, ønsker at Nordic Choice Hotels skal kontrollere så mye som mulig av distribusjonen selv, og ønsker naturligvis å styre distribusjonen mot egne nettsider. – Noen store, internasjonale reisenettsteder vil at prisene skal være de samme, enten kunden booker hos dem, eller på hotellenes egne nettsider. Det er viktig for oss, både å følge konkurranselovgivningen og å kunne tilby de beste prisene på egne nettsteder, ifølge Ingdal.

Når kjedene Nordic Choice, First, Thon og Scandic ikke lenger tilbyr sine hoteller gjennom Expedia/Hotels.com, svekker det nettstedenes tilbud av hoteller i Skandinavia sterkt. Dette er store, sentrale aktører med tilsammen ca 430 hoteller og nærmere 69.000 rom i forskjellige segmenter.

Konkurransemyndighetene i Norge og flere andre land er nå begynt å gå de store reisenettstedene etter i sømmene. Konkurransemyndighetene vil spesielt se nærmere på nettselskapenes krav om ”rate parity”, at hotellene skal operere med samme priser, enten kunden kjøper hos dem, eller direkte fra hotellet, altså minimumspriser for å hindre at nettselskapenes egne priser blir underkuttet. Til tross for at enkelte av disse nettselskapene opererer med provisjoner på opptil 30%, vanligvis rundt 20%.

Hoteller som ikke vil samarbeide og heller la kundene få del i besparelsen de oppnår ved å selge direkte, blir ekskludert fra nettstedet. Eller enda verre, kunden får beskjed om at de hotellene det gjelder er fullbooket i den perioden som etterspørres. Dette skjedde med bl.a. Scandics og Firsts hoteller på Hotels.com, som eies av Expedia.

PS.

HRR har bedt Expedia om en kommentar, for å kunne formidle deres syn på saken, men har ikke fått noen tilbakemelding.

 

 

 

About hkp