HOTELLKJEDENE STÅR FORTSATT SVAKT I EUROPA – MEN VOKSER

23.000 nye hotellrom blir åpnet  av hotellkjedene i Europa i 2011, 1,6% flere enn ifjor, ifølge statistikk fra MKG Hospitality.  Dette er  lavere tall enn vanlig, som følge av at få prosjekter ble igangsatt i de par siste årene.

Den største veksten iår kommer i budsjett- og økonomi-segmentene, med h.h.v. 3918 rom (+4,1%) og 7756 rom (+3,2%). Travelodge øker mest med 58 nye hoteller (35 hoteller og 3700 rom er under bygging). Kjeden er i rute med sitt ambisiøse program om å komme opp i 1100 hoteller og 100.000 rom innen 2025. Best Western, Etap Hotel, B&B og Premier Inn øker også sterkt.

– Veksten for hotellkjedene er fortsatt ganske begrenset sammenlignet med potensialet i Europa. Kjedepenetrasjonsraten er bare 27,2%, sammenlignet med for eksempel 71,1% i Nord-Amerika, så vi kan forvente å se langt større vekst fra kjente varemerker, sier Vanguelis Panayotis, utviklingsdirektør i MKG Hospitality.

Accor har nesten tre ganger så mange rom som sin nærmeste rival, de nærmer seg nå 250.000 rom. 34 nye All Season-hoteller og utviklingen av Etap Hotel hjelper Accor til å holde på forspranget. Carlson Europe/Rezidor tar et stort steg oppover med 19 nye hoteller og en 10,7% økning i antall rom.

About hkp