HVILKEN HOTELLKJEDE TØR VÆRE FØRST?

– Det spørsmålet vi oftest får fra individuelle hoteller er hva kjedene kommer til å gjøre når det gjelder klassifisering. Den store utfordringen for oss er å få hotellkjedene med i ordningen. Jeg har inntrykk av at de sitter litt og venter på hverandre. Flere er positive og vil bli med forutsatt at noen av de andre også blir med. Spørsmålet er hvem som tør å være markedsledende her og ta posisjonen som den første, sier Anita Blomberg-Nygård, leder stjernemerking i Norsk Akkreditering

– Vi har hatt noen få klassifiseringer så langt, og nye er på vei. I tillegg har vi foretatt endel inspeksjoner. Mange av hotellene vi har sett på er i en situasjon der de må velge mellom om de skal spisse konseptet sitt, eller gjøre veldig bra det de holder på med. Enkelte individuelle hoteller har et dilemma, der de ikke helt vet hvilken vei de skal gå.

De hotellene vi har klassifisert så langt har vært veldig interesserte og har hatt et oppriktig ønske om å gjøre produktet sitt bedre. Generelt for alle stedene er at de har vært villige til å vente litt med klassifiseringen for å oppgradere enkelte punkter. Vi har sett at stjernene brukes i markedsføringen, og det meldes om omsetningsøkning.

Uansett hvor vi snur oss er det stjerner markedet orienterer seg etter. Å ha en slik nøytral vurdering av produktet vil styrke ethvert hotell. Det er sunt for alle å få en slik vurdering av sitt eget produkt, innimellom blir vi litt blinde og har problemer med å se både egne styrker og svakheter. Dette kan gå begge veier, det er ikke sikkert det er lønnsomt å markedsføre seg som trestjerners hvis produktet bare holder til to stjerner. Det er to forhold som er avgjørende for valg av hotell, det ene er preferanser, det andre er klassifisering. Disse henger sammen, fordi tilbakemelding fra gjester henger sammen med forventninger, og forventningene er det hotellet som skaper. Hvis hotellet har sagt at de kan levere til tre stjerner, kommer tilbakemeldingene basert på at det er et trestjernersprodukt. Hvis man skryter opp sitt eget produkt, vil ikke gjestenes forventinger oppfylles, sier Anita Blomberg-Nygård.

Les hele artikkelen i novemberutgaven av HRR

 

About hkp