KNALL-TALL FRA LILLEHAMMER OG HAMAR

NETT Lillehammer-downtown-shopping-740Statistikken fra Benchmarking Alliance viser at oppgangen fortsetter for hotellene på Lillehammer og Hamar.

HRR – Peter Wiederstrøm, Hotelia AS (Tekst)

Tallene for Lillehammer- og Hamar-området var ekstremt gode i januar (sammenlignet med januar 2012) og utviklingen var like bra i februar. Belegget økte fra 43,3 % til

51,7 %.

På Radisson Blu Lillehammer Hotel bekrefter de utviklingen.

– Vi har fått inn noen nye, årlige konferanser som vi ikke har hatt før, forteller administrerende direktør Shiona Law, som gir æren for det til det hun kaller en dyktig salgsavdeling.

For hun vedgår at vinterferieavviklingen her til lands er ugunstig for deler av markedet.

– Vi sliter generelt med februar, da vinterferien er spredt på tre uker, og landsdekkende konferanser forsvinner på grunn av dette. Vi skulle gjerne hatt vinterferie på maksimalt to uker, slik det var før, og helst kun én.
Prisene (losjiinntekt per solgte rom) går opp fra NOK 783 til 835. Hva er din kommentar til det?
– Vår erfaring er at pengene sitter litt løsere enn tidligere år, også hos de private, grunnet en kraftig lønnsvekst i 2012.

Ser det bra ut utover året?
– Ja, det kommer seg veldig.
Hvordan ser du på muligheter i årene som kommer for hotellbransjen i din region?
– Den tøffeste utfordringen er at bestillinger kommer veldig tett inn på ankomst. Vi må derfor ha mer is i magen enn tidligere. I tillegg er det er mange nye etableringer i bransjen og man kniver om de samme gjestene. Hotellbransjen har i mange år gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å dumpe priser i siste øyeblikk. Dermed sitter mange gjester på gjerdet og venter. Vi kunne trengt å lære mer av flybransjen, avslutter Shiona Law, adm. dir. ved Radisson Blu Lillehammer Hotel.

Fredag og lørdag – tett fulgt av onsdag – var i gjennomsnitt de best belagte dagene for hotellene i februar. Prisene var klart høyest fredager og lørdager.

Med to så gode måneder blir summen naturligvis fantastisk god, iallefall sammenlignet med tilsvarende tomåneders periode ifjor.

Januar + februar 2013 (utvikling fra samme periode ifjor):

Rombelegg                 48,7 %            (+ 22,4 %)

Rompris*                     NOK 824         (   +4,3 %)

RevPAR                      NOK 402         (+27,2 %)

(*) Losjiomsetning eks MVA per solgte rom

9 hoteller med tilsammen drøyt 1.300 værelser inngår i statistikken fra Benchmarking Alliance.

Foto: VisitNorway

About hkp