NORWEGIANS KONKURRENTER ER SKEPTISKE

Norwegians gigantordre på 222 nye Boeing- og Airbus-fly, har fått selskapets lavpriskonkurrenter til å undres på strategien.

– Avtalen får oss iallfall til å tenke, sier EasyJet-direktøren, Carolyn McCall. – Vi prøver å finne ut
hva de gjør og hvorfor de gjør det. Spørsmålet for EasyJet er hva det betyr for oss, sier hun til Aviation Week.

Ryanairs Michael O’Leary sier avtalen er merkelig. Han mener den vil skape problemer for Norwegian når deres flåte skal absorbere alle de nye flyene og legge grunnlaget for vekst. O’Leary,
som sjelden har noe godt å si om sine konkurrenter, sier avtalen lukter litt Air Berlin Mk.2. Da tenker han på begge selskapers satsing på både langdistansefly (Boeing 787) og et stort antall B737 og A320. Air Berlin var også store på europeiske lavprisflyvninger, før de kastet sine øyne på langdistansemarkedet. Selskapet fikk store økonomiske problemer og ble nylig reddet av at Etihad
Airways’ kjøpte 29% av aksjene.

O’Leary mener Norwegian har en pen nisje i markedet idag og kan profittere på problemene i SAS, men han setter spørsmålstegn ved om Norwegian vil lykkes med å nå enda lengre ut i Europa.

Carolyn McCall i EasyJet lurer også på om det store flykjøpet betyr at Norwegian vil forsøke seg på å bli en pan-europeisk aktør, eller ikke?”

Norwegians ekspansjon vil ikke innvirke på Ryanairs anstrengelser med å få en større markedsandel i Skandinavia. For øyeblikket er det Sentral-Europa som står mest i fokus hos Ryanair, men deretter er Skandinavia et sannsynlig stort  satsingsområde, sier Michael O’Leary.

 

About hkp