PROBLEMER FOR TUROPERATØRENE

Europeisk reisebransje har vært igjennom fire forferdelige år; en finanskrise, en islandsk vulkan, uro i Midtøsten, høye oljepriser, svak dollar og generelt mismot. Folk flest vil gjerne komme seg bort, men frykter at de ikke har råd.

Flyselskaper, hoteller og cruiserederier har alle fått svi, men de som har de største problemene er turoperatørene, skriver The Economist i siste utgave.

For å overleve har turoperatørene vært nødt til å slå seg sammen og kutte omkostninger. I 2007 tok den tyskeide reiselivsgiganten Thomas Cook over MyTravel, en britisk rival, de dannet Europas nest største pakkereiseselskap. Noen måneder senere slo Europas største reiselivsselskap, TUI i Hannover, sin reisebusiness sammen med First Choice, en annen britisk pakkereiseoperatør. Sammen ble de TUI Travel, med hovedkvarter i London. Begge de to pakkereisegigantene har kuttet kapasiteten med så mye som 25% i de følgende årene.

3.august iår gikk Holiday4 UK, en britisk turoperatør som spesialiserte seg på reiser til Tyrkia, konkurs. Samme dag måtte sjefen for Thomas Cook, Manny FontenlaNovoa, trekke seg fra stillingen. I de 9 månedene t.o.m. juni har Thomas Cook tapt $ 326,1 millioner før skatt. TUI Travels tap (før skatt) falt til £ 355 millioner i samme tidsrom, fra £ 563 i samme periode ifjor.

TUI eier 143 fly. Selskapet har sikret seg mot for store økninger i oljeprisen iår, men neste år forventer de at drivstoffomkostningene vil øke med 30%.

– Den tradisjonelle turoperartørbransjen er gått ut på dato, sier Jamie Rollo i banken Morgan Stanley til The Economist. – De har for høye faste omkostninger. De booker fly og hotellrom mange måneder på forhånd, og må betale for dem selv om passasjerene kansellerer som følge av vulkanutbrudd eller terrorangrep. Og selv om de gjør mye business online, har de problemer med å konkurrere med de billigere online-operatørene som Expedia, Travelocity og Orbiz.

Konklusjonen er at fortsatt konsolidering er sannsynlig.

 Foto: TUI

About hkp