RESTAURANT GÅR TIL SAK – FØLER SEG UTHENGT PÅ TRIPADVISOR

TripAdvisor er på få år blitt verdens største reisenettsted. Hver dag benytter tusenvis av mennesker TripAdvisor for å få tips om hoteller, restauranter og attraksjoner, eller for å legge igjen en omtale av et sted de har besøkt. En skotsk restaurant truer nå med å gå til rettsak mot TripAdvisor fordi nettstedet ikke ville fjerne en negativ omtale.

En bruker av TripAdvisor hevdet å ha sett ansatte på Cock & Bull utenfor Aberdeen, en restaurant som er omtalt i Michelin Pub Guide, fylle en flaske “designer vann” fra springen og servere den til en gjest.

Restauranten avviser dette på det sterkeste. De har gjort flere forsøk på å få omtalen fjernet, men uten suksess.

– Vi har ikke vannkran i baren som er synlig fra restauranten. Det er rett og slett ikke mulig, rent bortsett fra at vi aldri ville finne på å gjøre noe slikt, sier direktør Mandy Davidson til det britiske nettstedet Caterersearch.com

– TripAdvisor har naturlig nok ikke kapasitet til å lese alle omtalene som kommer inn for å sikre at de ikke bryter retningslinjene. De overlater til bransjen å følge opp kritikkene. Hvis du ikke har tid og ressurser til å overvåke nettsiden, kan en negativ omtale, som det ikke er hold i, ligge ute i ukevis og gjøre stor skade. TripAdvisor gir mulighet for bedriften til å svare, men en negativ omtale kan komme på nettet raskt, mens det kan ta opptil to uker før svaret kommer på, sier Davidson.

Hun mener restauranten hennes har mistet mange gjester på grunn av denne negative omtalen.

TripAdvisor har kommet med en uttalelse der de bl.a. sier: TripAdvisor tar sitt ansvar, som verdens største og mest populære reisenettsted svært alvorlig. Vi har nulltoleranse når det gjelder falske omtaler og har en rekke metoder på plass for å verifisere innholdet på TripAdvisor. Vi tror legitimiteten i våre over 45 millioner omtaler er hovedårsaken til at vi nyder enorm brukerlojalitet og vekst. Hvis omtalene folk leser ikke gir et korrekt bilde, ville brukerne ikke komme tilbake til TripAdvisor.

Hvis en restaurant eller et hotell føler at de er blitt urettferdig behandlet, har de to muligheter: De kan kontakte TripAdvisor Owners Centre og en av våre spesialister vil undersøke saken for dem. Hvis en omtale viser seg å ikke oppfylle våre retningslinjer, vil den bli fjernet. Alle restauranter, hoteller og attraksjoner på TripAdvisor har også rett til å skrive et tilsvar og svare offentlig på alle omtaler, enten de er positive eller negative. Det vil si at bedriftene kan svare offentlig på alle omtaler, dette er noe vi aktivt oppfordrer eierne/driverne til å benytte seg av for å takke for positive omtaler og forklare de negative. Dette gir egentlig bedriften siste ord.

About hkp