SMAK 2014 – ALT PÅ ETT BRETT

Smak 2011Smak 2014 tar pulsen på bransjen ved å fange opp en raskt voksende trend i næringen. Det nye konseptet Cafe&Convenience vil gjøre Smak-messen i februar neste år enda mer komplett.

Smak 2014 er Norges største fagmesse og vil befeste posisjonen som en nasjonal begivenhet for hotell, serveringsbransjen, storkjøkken, service- og dagligvarehandel i februar 2014 på Norges Varemesse. Messen arrangeres i samarbeid med NHO Reiseliv og Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge. Parallelt, i tilstøtende hall, kjøres messen Mat & Emballasje.

– Men selvfølgelig vil horeca og dagligvare få samme oppmerksomhet som tidligere. Mer enn 400 mat- og drikkeleverandører, utstyrsleverandører, samt interiør/design, vil dominere utstillingsplassen på tilsammen 25.000 m² fordelt på fem haller, opplyser prosjektleder Torill Engelberg.

Convenience

Convenience er et uttrykk for en ny retning som vokser frem. Nye tider krever nye løsninger: Mat og drikke ‘i farta’ og kjappe måltider inngår i den nye livsstilen, og både serveringsnæringen og dagligvare fanger opp den nye megatrenden. Kiosker, bensinstasjoner og servicehandel selger og serverer stadig mer spiseklar mat og drikke.

– Disse trendene vil Smak 2014 ta pulsen på. Det vokser frem en helt ny bransje, som spiser både av servering og dagligvare. Convenience, som innbefatter KBS, kaffebarer, kafeer og konditorier og det som kalles «quick service restaurants», sikter seg inn mot moderne, travle mennesker. Vi har å gjøre med morgendagens vekstbransje, forklarer Engelberg.

En stor bransjebegivenhet

Men primært blir Smak 2014 en messe for horeca og den delen av dagligvare som selger delikatesser og spiseklar mat, alle typer drikke og de samme råvarene som anvendes i horeca. Smak 2014 vil bli den samme store bransjebegivenheten som tidligere. Det blir flere NM, andre konkurranser og et stort seminarprogram.

I det hele tatt, det ligger an til at Smak 2014 blir en enestående mulighet til å treffe kollegaer og likesinnede: hovedarena for alle som ønsker å vise kunder og konkurrenter at man satser fremtidsrettet. Her møtes næringens profesjonelle aktører, her pleies etablerte forbindelser og nye relasjoner skapes.

– Alt på ett brett, effektive dager og en samlet bransje. Noter deg datoene allerede nå: 4.–7. februar 2014, oppfordrer Torill Engelberg.

Bilde: Smak 2014 blir samme store bransjebegivenhet som de tidligere Smak-messene. (Foto: Ole Petter Opøien)

About hkp