TILBAKEMELDINGER FRA GJESTENE FORSINKER HOTELLSTJERNER

Det er nå ikke lenge til de første norske hotellene kan henge nye stjerneskilt ved inngangen. Planen var opprinnelig at de første skiltene skulle opp i månedsskiftet februar-mars, men prosedyrene har tatt litt lengre tid.

– Grunnen til at vi ikke har noen hoteller ferdig merket primo mars, er at det kreves et visst antall tilbakemeldinger fra gjester før søknaden blir endelig vurdert. Dette har vist seg å ta litt lengre tid enn det vi trodde. En annen utfordring er at noen av hotellene er kommet midt mellom to stjerner, da må de vurdere om de skal gjøre investeringer for å få den høyeste kategorien, eller om de skal bli på den lavere, sier Anita Blomberg-Nygård, prosjektleder for Stjernemerking (bildet).

– Jeg synes stjernemerking av hoteller er utrolig viktig, det er også riktig overfor forbrukerne og gjestene. Det gir troverdighet til produktet de skal kjøpe. Spesielt overfor det internasjonale markedet er stjerner viktige og de vil gjøre livet for alle som booker hotelltjenester veldig mye enklere, sier Blomberg-Nygård.

– Det er fire hovedkriterier for valg av hotell, ifølge en undersøkelse EU Kommisjonen gjorde i alle medlemslandene: Prisen, beliggenheten, hva venner og bekjente sier om hotellet og om hotellet har en offisiell stjernemerking. Både kjeder som har hoteller på litt mindre strategiske steder i forhold til forretningsreisetrafikk og individuelle hoteller, vil få mye igjen for å synliggjøre seg med stjernemerking, sier Anita Blomberg-Nygård.

Les hele artikkelen i HRR nr.2, som er nå på vei ut til abonnentene.

About hkp