2016 – REKORDÅR FOR NORDIC CHOICE HOTELS

2016 ble et historisk godt år for Nordic Choice Hotels. Nordic Choice økte både inntektene og forbedret sitt driftsresultat i 2016. Driftsinntektene i 2016 økte med 8,9 prosent, og beløp seg til 9 096 millioner NOK i 2016 mot 8 353 millioner NOK i 2015. Omsetning inkludert franchise-hoteller beløp seg til 11 202 MNOK. Til tross for et år preget av markedsuro, økte hotellkonsernets EBITDA med 22 prosent.

– 2016 ble nok et fantastisk år for Nordic Choice Hotels. Vi leverte vårt beste resultat noensinne, åpnet 7 nye hoteller, og vi kan vise til bransjen mest fornøyde gjester. At vi vokser så det knaker, samtidig som responsen fra gjestene fortsetter å peker oppover, er vi utrolig stolte av. Og vi forventer at veksten i EBITDA vil fortsette i inneværende år. I tillegg er det spesielt gledelig se at både drift- og franchisehotellene leverer godt, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Ved utgangen av 2016 hadde Nordic Choice Hotels en hotellportefølje bestående av 186 hoteller med tilsammen 32.588 hotellrom i Skandinavia og Baltikum. 2016 markerte også et nytt kapittel i selskapets historie, med åpningen av Clarion Hotel Helsinki og Clarion Hotel Helsinki Airport i Finland.

– Med vår målsetningen om 35% markedsandel i de store byene innen 2020, ble 2016 et strategisk viktig år for Nordic Choice Hotels. Vi vant viktige kontrakter i de skandinaviske hovedstedene, blant annet Clarion Hotel Bjørvika i Oslo, Comfort Hotel Arlanda Airport i Stockholm og hele tre nye hotellprosjekter i København: den gamle centralpostbygningen, samt Clarion Hotel og Comfort Hotel på Københavns Lufthavn. I løpet av 2017 øker Nordic Choice hotellporteføljen med mer enn 5 hoteller, sier Torgeir Silseth.

Allerede i februar 2017 åpnet Comfort Hotel Bergen Airport, og i mars åpnet de to frittstående hotellene At Six og Hobo, samt restauranten TAK på Brunkebergstorg midt i Stockholm. I tillegg ble Hilton-hotellet på Københavns Lufthavn rebrandet til Clarion Hotel Copenhagen Airport allerede 1. april.

Redusert miljøavtrykk pr. gjest

For å redusere selskapets miljøavtrykk setter Nordic Choice ambisiøse miljømål, som samtlige hoteller skal strekke deg etter. Fra 2015 til 2016 reduserte hotellkonsernet utslipp pr. gjestedøgn med 12,8 prosent, samtidig som kjemikaliebruken ble redusert med 5, 7 prosent. Også vannforbruket på hotellene ble redusert med ca. 7,5 liter pr gjestedøgn, noe som tilsvarer 120.000 badekar. Hotellene serverte ca. 3400 kopper økologisk og Fairtrade-merket kaffe per time, og har i løpet av 2016 servert over 10 millioner økologiske egg.

– Hvis vi samlet all giften vi har sluppet å bruke fordi vi kun serverer kaffe som er økologisk, hadde det tilsvart 222.000 flasker Roundup i året. Og 10 millioner økologiske egg betyr 37.000 frittgående høner som slapp å sitte i bur. Dette er resultater vi er stolte av, fordi det betyr at Nordic Choice tar et aktivt ansvar utenfor hotelltrappa, sier Torgeir Silseth.

Nordic Choice har siden 2012 jobbet systematisk med reduksjon av matsvinn. Det totale matavfallet målt per overnattende gjest ga i 2016 en reduksjon på 19% fra 2015.

– Å ta vare på menneskene våre, både i og utenfor selskapet, er en del av selskapets strategi. I 2016 fikk i overkant av 650 arbeidsledige tilbud om praksisplass på et Nordic Choice-hotell, gjennom selskapets samarbeid med blant annet NAV, Arbetsförmedlingen, Samhall og Ringer i Vannet. 26 % gikk over i fast arbeid etter endt praksisperiode.

– Nordic Choice skal gjenspeile samfunnet, både i forhold til kjønn, ferdigheter og etnisitet. Ved utgangen av 2016 talte Nordic Choice over 13.000 medarbeidere fordelt på 177 nasjonaliteter. Mangfoldet er blant våre viktigste konkurransefortrinn, sier Torgeir Silseth.

I 2016 fornyet selskapet også avtalen med UNICEF og deres arbeid mot menneskehandel. For hver natt en gjest bor på et Nordic Choice-hotell, gir selskapet en donasjon til UNICEF. Totalt donerte Nordic Choice Hotels 3.680.000 kroner til UNICEF i løpet av fjoråret.

Digital storsatsning

I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels sin digitale storsatsing med opprettelsen av et nytt konsernselskap med fokus på digital innovasjon og distribusjon. Satsingen fikk navnet eBerry. I 2016 satte Nordic Choice Hotels rekord i antallet bookinger via egen webside med en total omsetning på 1,5 milliarder NOK. Det utgjør en positiv utvikling på 23 prosent fra 2015 og betyr at egen web står for 16 prosent av den totale omsetningen. Siden 2015 har mobiltrafikken til Choice.no økt med 409 prosent og utgjør nå 41 prosent av all trafikk til egen web.

– Med eBerry har den digitale utviklingen for alvor skutt fart. I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels, som første nordiske hotellselskap, en ny bookingapp som skal gjøre reisehverdagen enda enklere for gjestene. I løpet av 2017 skal appen også inkludere funksjoner som blant annet gjør det mulig for gjesten å oppgradere og velge rom før ankomst, sier Torgeir Silseth.

 

 

Måleenhet

Resultat 2015 Resultat 2016 Endring
Omsetning (MNOK) (drift) 8 353 9 096 9%
EBITDA 574 702 22%
Resultat før skatt 220 306 39%

 

Bilde:

Petter A. Stordalen og Torgeir Silseth har god grunn til å være fornøyde med fjoråret.

About hkp