ALLE PILER PEKER OPPOVER FOR SCANDIC ELGSTUA

Elgstua_entranceElgstua på Elverum er en reiselivsbedrift med tradisjoner, men som også har visst å fornye seg, for å styrke bedriften og gi gjestene et bedre tilbud. For tre år siden sto hotellet med 111 rom ferdig. Nå er det allerede planer om utvidelse.

Hotellet ble åpnet i juni 2013, da som Rica Elgstua Hotel. Det var John Tømte som fikk idéen til å bygge hotell i tilknytning til Elgstua. Prosjektet ble realisert i samarbeid med Terningen Arena.

– Vi har en franchiseavtale med Scandic Hotels, som omfatter innkjøp, salg og markedsføring. Vi var et av de siste Rica-hotellene som ble rebranded til Scandic, det skyldtes at vi hadde dialog også med øvrige hotellkjeder. John Tømte er kjent som en solid eier og effektiv driver med god økonomisk teft, så interessen for oss som franchisepartner var god, sier hotellets direktør, Nina Bogerud Caspari. Vi er i dag godt fornøyd med valg av Scandic Hotels som vår kjedetilknytning, legger hun entusiastisk til.

Elgstua AS består av hotellet, kaféen Elgstua og fastfood-konseptet Jafs, en franchise fra NorgesGruppen. Omsetningen i 2015 var NOK 56,5 millioner, med et driftsresultat på NOK 4 mill. Det budsjetteres med 60% gjennomsnittsbelegg i 2016.

– En av grunnene til at vi gjør det bra tror jeg er at våre ansatte er engasjerte og tilstedeværende i sine roller, og at vi som ledergruppe utfyller hverandre. Det er en god kombinasjon av fagkompetanse, god økonomisk teft, stor aktivitet på salgs- og markedssiden og at vi i alle ledd er gode til å ivareta vertskapsrollen, sier Caspari.

Hva er det viktigste kundegrunnlaget?

– Scandic Elgstua har god omsetning fra møter og konferanser, både offentlig virksomhet og private bedrifter, samt organisasjoner og foreninger.

Rundt 50% av trafikken kommer fra kurs- og konferansemarkedet, 25% fra ferie/fritid og 25% ren forretningstrafikk. Det er i første rekke kurs og konferanser vi satser på.

Elverum vokser, det er et aktivt næringsliv, det bygges mye nytt og etableringsfrekvensen er god i hele indre Østlandet. Norges sjette største høyskole med rundt 2000 elever ligger et par hundre meter fra hotellet og likeså gjør Forsvaret. Dette skaper etterspørsel etter overnatting og kurs/konferanser. Terningen Arena og idrettshallen der har endel store arrangementer, bl.a. er dette hjemmebanen til året sluttspillmestere, Elverum Håndball. Scandic Elgstua er en av lagets hovedsponsorer.

Hvordan har året vært så langt?

– Det har vært veldig positivt. Vi har en omsetningsøkning på NOK 3 millioner allerede og fin beleggsøkning i de fire første månedene, beleggsprosenten er nå ca. 62%. Vi ligger tross alt i det indre Østland, ikke Oslo sentrum. Vi synes det er hyggelige tall. Det eneste negative for tiden er veiutbyggingen her som plager oss litt. I 2019/-20 skal veien omlegges og flyttes lengre mot vest. Det kan nok slå litt ut på den tilfeldige ferie-/fritidstrafikken. Men vi vil gjøre en del grep i forhold til kafédriften på Elgstua, for å videreutvikle denne som det solklare spisested i våre region.

Vi har hatt økning i alle segmenter hittil iår, vi ser også at vi har en økning i kurs-/konferansemarkedet fra Osloregionen. Bedrifter som holder til i Oslo tar folk inn til Gardermoen og kommer til oss, dette er nytt. Vi ser også at PCO’ene blir viktigere og at de store aktørene på dette markedet nå velger å tilby oss. Dette synes vi er spesielt hyggelig og et kvalitetsbevis. Til høsten har vi flere 2 og 3 dagers konferanser, med avdelinger fra samme bedrift, fra hele Norge. Det er inspirerende.

Lokal mat er vel noe av hemmeligheten bak at dere lykkes så godt?

– Vi har mye fokus på det. I Hedmark er vi på en måte midt i matfatet, her er det stor produksjon av korn, og ikke minst poteter og grønnsaker. Vi har mye elg, som er en fantastisk råvare. Vi bruker hele elgslaktet, lager vår egen varmrøkte elg, elgpølse, produserer elgkarbonader og lager våre sauser fra grunnen av. Vi har egne innkjøpsavtaler med lokale produsenter gjennom Scandic. Scandic har et eget prosjekt på lokalmat og vi bruker de leverandørene de tilbyr gjennom GRESS-samarbeidet, noe som fungerer utmerket.

Nå er vi kåret til beste frokosthotell i Hedmark i Twinings Best Breakfast igjen, vi har gått til topps de tre årene hotellet har eksistert. Det tar vi som en bekreftelse på at vi gjør noe riktig og det er vi stolt av.

Vi serverer en norsk tradisjonsrik frokost, ikke noe fryktelig fancy, men vi tilbyr en del lokalmat, ulike retter med elg, hjemmelaget eggerøre, syltetøy, fersk frukt, pannekaker, grøt- og kornblandinger, etc. Men det går også mye på tilstedeværelse, at vi skjenker kaffe og te og prøver å gi personlig service. Dette med personlig service og å prate med gjestene, er noe vi legger stor vekt på. Vi snakker mye internt om viktigheten av at vi alle er «tilstede» og oppmerksomme i jobben vår, det er avgjørende for å lykkes.

Hvordan er innbookingen fremover?

Innbookingen for sommeren ser bra ut, det samme gjør høsten. I tillegg til ferie-/fritidstrafikk, har vi også grupper, brylluper og familiearrangementer om sommeren. Vi har en passent-trafikk på rundt 10- 20 rom per dag, noe vi opplever som veldig bra. Vi har selvfølgelig svært mange svenske gjester, på grunn av beliggenheten nær grensen og Scandics lojalitetsprogram, Scandic Friends. Det fører også til at vi får øket trafikk fra Sverige.

Sommeren ifjor var bra og alt tyder på at denne sommeren blir like god, ja vi får håpe enda bedre nå som vi har kronekursen på vår side også.

Hotellet er bare tre år, fungerer alt som planlagt og har dere planer om utbygginger eller oppgraderinger?

–  Alt fungerer som det skal. Nå ønsker vi å utvide både antall rom, konferanse-kapasiteten og bygge en lounge. Vi har konkrete planer om en ny fløy med 60 gjesterom og en kongressal med kapasitet 350 personer. Et demonstrasjonskjøkken har vi også lyst å få plass til. Arkitekten har tegningene ferdige, så da får vi se om planene blir realisert. Våre eiere har god likviditet og vi ser en fortsatt positiv utvikling i konferansemarkedet, så vi har stor tro på dette, sier Nina Bogerud Caspari.

Les hele artikkelen i siste utgave av HRR.

 

About hkp