BRITANNIA – NÅ ER DET MESTE PÅ PLASS

 

Foto: Wil Lee-Wright

– Rundt 90% av våre 257 rom og korridorene er nå ferdige, unntatt løse møbler. I kurs- og konferanseavdelingen er over 80% ferdig. I restaurantene er alle kjøkken ferdige, det vi mangler der er møbler, kjøkkenutstyr og delvis belysning. Alt vi mangler er i bestilling og blir levert jevnlig fremover de neste ukene. Totalentreprenøren, som står for hele ombyggingen av Britannia, skal være ferdig 1.februar. I februar blir det siste av løse møbler og utstyr levert. Hele mars skal brukes til trening for våre medarbeidere, slik at alt skal være klart til åpning 1.april. Offisiell åpning blir 9.mai, sier Mikael Forselius (bildet), adm.dir. for Britannia Hotel i Trondheim.

I løpet av november var alle nøkkelpersoner, avdelingsledere og mellomledere ansatt. Totalt er 80 ansatt primo desember, så skal vi ansette ytterligere 50 – 60 frem til 15.februar. Da skal alle med minimum 50%-stilling være på plass og da starter vi med et to ukers opplæringsprogram, deretter en måned praktisk trening. Alle fast ansatte får dermed en og en halv måned opplæring, før de første gjestene sjekker inn. Lederne har tre måneders opplæring. Britannia-akademiet kaller vi opplæringsprogrammet. Før vi satte igang med rekrutteringen, satte vi opp en liste med minimumskrav, resultatet er blitt mye bedre enn hva jeg hadde drømt om. Av nøkkelpersonalet har vi rekruttert rundt 80% lokalt og 20% internasjonalt, flere kommer fra 5-stjerners hoteller i Tyskland og Italia. Hver femte ansatt skal ha jobbet på et internasjonalt 5-stjerners hotell.

Nå ser jeg at vi har fått det meste på plass og sover litt bedre om natten. Jeg føler meg mye lettere idag, enn for et halvt år siden, da var jeg bekymret for om vi ville få tak i den kompetansen vi trengte. Får vi de beste kokkene, de beste barsjefene, får vi de husøkonomene vi drømmer om, som vet hvordan turndown service fungerer? Dette og mye annet har jeg vært urolig for, men nå er alt på plass. I tillegg har vi en forhåndsbooking som også gjør at jeg begynner å føle meg trygg. I tillegg går alt annet sin gang, slik at vi kan åpne dørene for våre gjester 1.april, som planlagt. Jeg har vært med å åpne flere andre hoteller og vet at nå går vi inn i den virkelig harde jobben, for å vise hva vi kan. Den første perioden, før alle rutiner sitter i veggene, er beinhard. Det er nesten som å løpe maraton, du vet det gjør vondt, men det er deilig når det er gjennomført. Nå gleder jeg meg bare!

Les hele artikkelen i desemberutgaven av HRR.

 

 

 

About hkp