ET GODT HOTELLÅR I STORBYENE

Det var vekst i antall solgte rom i 9 av 11 byer på årsoversikten for 2018 til Benchmarking Alliance. Kapasitetsøkningene “spiste” opp en del av rombelegget.

HRR – Peter Wiederstrøm, Wiederstrøm Hotel Consulting

Det var også prisvekst i 9 av 11 storbyer, men det var bare fem som hadde en like høy, eller høyere vekst enn økningen i konsumprisindeksen.

Bare én by, Oslo med Fornebu, bikket tresifret rompris (losjiomsetning eks. MVA per solgte rom, red.anm.), mot tre i fjor. Oslo topper forøvrig også beleggs- og RevPAR-oversikten til Benchmarking Alliance for 2018.

Bodø og Tromsø delte de øvrige “pallplasseringene” mellom seg. Bodø ble nummer to på hotellrompris og fikk tredjeplassen på rombelegg, og det ble omvendt for Tromsø-hotellene.

RevPAR i Stavanger-regionen steg med 7 % og romprisene gikk opp med 5,5 % – begge måltall hadde best utvikling blant storbyene året sett under ett. Selv om Stavanger-markedet har beveget seg fra et svakt utgangspunkt, skal man ikke glemme at romkapasiteten økte med 6,7 % i 2018. Slik sett er en liten økning i rombelegget (1,4 %) positivt.

Når vi ser på utviklingen i antall solgte hotellrom på litt lengre sikt, har trenden i Stavanger vært oppadgående i et par, tre år, etter en sammenhengende nedtur fra oktober 2014 med 21 strake måneder med nedgang i etterspørselen, målt mot tilsvarende måneder året før.

Det har vært noen få måneder med fall også etter «vendepunktet», men dette har i all hovedsak skyldtes «påskeforskyvninger» fra mars til april og omvendt, samt oljemessen, som arrangeres hvert annet år.

About hkp