FIRST HOTELS OG BELVAR FUSJONERER

De norske hotellselskapene First Hotels og Belvar slår seg sammen. Samlet omsetter selskapene for vel to milliarder kroner, men vil doble fra dagens nivå på kun to år.  Det nye konsernet får navnet Maribel og har et tredelt og likestilt eierskap mellom de to eierne av Belvar, Mads Jacobsen og Rune Firing, samt grunnleggeren av First Hotels og Flying Elephant-konsernet, Asmund Haare. Foruten hotellkjedeselskapet First Hotels, bidrar Haare med hotelloperatørselskapet Tribe Hotels i den nye konstellasjonen.

– Porteføljene står svært godt til hverandre, og dette er en av de gangene hvor totalsummen overgår verdien av enkeltfaktorene, sier CEO i Belvar, Mads Jacobsen.

Maribel vil fra starten av ha over 11.500 rom i porteføljen i tilsammen 12 land.  Per i dag driftes hoteller under varemerkene First Hotels, Moxy og Courtyard by Marriott.

Belvar har i løpet av få år blitt en betydelig europeiske samarbeidspartner til verdens største hotellkonsern, Marriott. Selskapet har signert avtaler for drift av over 9000 nye rom i tilsammen 45 hoteller, som skal åpnes i løpet av de kommende to årene. Da vil det nye konsernet samlet være representert i 15 land, med godt over 20.000 hotellrom. Samtidig vil omsetningen stige fra to til fire milliarder kroner, med en klar ambisjon om fortsatt vekst.

– Mads og Rune har gjort en formidabel jobb med å bygge opp Belvar til et av Europas mest spennende og ekspansive hotellselskaper. Sammen har vi god dekningsgrad i Europa, og selskapet er i rivende utvikling, sier Asmund Haare.

I Maribel blir Asmund Haare styreleder, mens Mads Jacobsen, Rune Firing og Simen Haare blir styremedlemmer. Mads Jacobsen blir CEO i både Maribel og Belvar, mens Rune Firing fortsetter som styreleder i Belvar.

– Med økt volum, følger også økt relevans og attraktivitet for morgendagens hotellgjester og for porteføljeutvikling. En av de store motivasjonene bak fusjonen, er å øke volumet betydelig. Ikke bare vil vi bedre konkurranseevnen ved å hente ut stordriftsfordeler, volumøkning vil også fungere som døråpner til nye markeder – både når det gjelder sluttkunder og når det gjelder vekst i antall hoteller, sier Mads Jacobsen.

Han legger videre vekt på at dette ikke minst vil gjelde for First Hotels. – Vi vet at de fleste europeiske hoteller er kjedeuavhengige, en posisjon som blir mer og mer krevende som følge av de siste års enorme teknologiske utvikling. En av våre styrker er at vi er merkvareuavhengige, noe som medfører at vi kan finne det varemerket som passer destinasjon, produkt og kultur best. Med First Hotels på laget, har vi et brand som har bevist at de har et europeisk potensial, og med produkt og tjenester skreddersydd for enkeltstående hoteller, uavhengig av beliggenhet, sier Rune Firing.

Bilde, fra venstre: Mads Jacobsen, Asmund Haare og Rune Firing.

About hkp