HILTON FORNØYD MED 2018 – STERK VEKST I DIREKTEBOOKING

Hilton la frem sine regnskapsresultater for 2018 onsdag, de ble tatt positivt imot og aksjekursen steg med 6 prosentpoeng, det høyeste nivået siden oktober 2018. Nettoresultatet for 2018 ble $769 millioner (NOK 6,672 milliarder). RevPAR økte med 3 prosent i 2018.

En tredel av Hiltons hotellportefølje befinner seg nå i Asia/Stillehavsområdet og de skal åpne 20.000 nye rom i den regionen iår, det vil utgjøre en nettovekst på 20 prosent. Hiltons CEO, Chris Nassetta (bildet), sier at Hilton merker den svakere økonomiske veksten i Kina, og også økende uro over en mulig handelskrig med USA.

Hilton hadde ved årsskiftet over 85 millioner medlemmer i sitt lojalitetsprogram, men Nassetta sier han er mer opptatt av hvor aktive medlemmene er enn hvor mange det er. Hvor mange av medlemmene som er aktive og bor på Hiltons hoteller. For fem-seks år siden var det bare 15-20 prosent av medlemmene som var aktive, idag ligger tallet rundt 50 prosent, sa Nassetta på presentasjonen av årsresultatet.

Hilton har også hatt suksess med å få flere bookinger til egne kanaler. – Vår direkte nettbooking vokser raskest, mye raskere enn bookinger gjennom OTA’ene. Alle våre forskjellige nettkanaler hadde i 2018 tre ganger så sterk vekst som andre bookingkanaler, sier Chris Nassetta.

Foto: Wikimedia Commons

About hkp