HOTEL ULLENSVANG – VELDIG BRA INNBOOKING, MEN VIKTIG Å SATSE PÅ SKULDERSESONGENE

– Forsommeren har vært flott i Hardanger, vi har hatt bra med gjester, som har badet og vi har grillet i haven. Innbookingen fremover ser også veldig bra ut, vi ligger der vi skal være i forhold til tidligere år, sier Hans Edmund H. Utne, 4.generasjon vertskap på Hotel Ullensvang.

– Vi har i mange år hatt svært mye gjester fra Asia og Syd-Amerika. Japan er viktigste utenlandsmarked, det har det vært i mange år, vi har bearbeidet det japanske markedet i rundt førti år. I Brasil og Syd-Amerika har vi markedsført oss i tyve år. Hvert år har vi fulgt opp disse markedene, og det betaler seg. De kommer primært for å se fjordene, Folgefonna og fruktrærne, som står her på rekke og rad. Slagordet vårt er: Sjekk inn – pust ut! Det gjør gjestene virkelig når de er her. Amerikanske gjester har tatt seg bra opp igjen, men på det britiske marked sliter vi fremdeles, etter at Englandsbåten fra Bergen ble lagt ned.

Ferie-/fritidsmarkedet er dominerende for Hotel Ullensvang. Vi merker nå kraftig konkurranse fra Bergen, der er det kommet 2500 nye hotellrom som skal fylles, og da dumpes prisene. Det tar bare 2 timer og 10 minutter fra Bergen til Ullensvang, over Hardangerbrua.

Nordmenn er naturlig nok det viktigste gjestesegmentet og står for over 50 prosent av antall overnattinger. Selv om sommeren er fin her, er vinteren en utfordring, vi driver med hjertet hele vinteren. Vi har 50 ansatte på helårsbasis, som er avhengige av inntekter fra hotellet for å kunne leve her inne, så det er viktig for mange at hotellet er i drift hele året.

Vi pusser opp hotellet hele tiden. Ifjor pusset vi opp 80 av 168 rom, iår har vi fornyet svømmehallen, kongressavdelingen, selskapslokalene, salonger, etc., sier Hans Edmund Utne.

Fungerer fint uten OTA’ene

– Vi kuttet ut OTA’ene for to år siden, det fungerer helt fint. Det ble alt for dyrt for oss å betale provisjon til OTA’ene. Idag kommer bookingene gjennom vår egen bookingportal, gjennom De historiske, der vi er mangeårig medlem, og noe gjennom reisebyråene. Mange av bookingene fra oversjøiske markeder kommer gjennom utenlandske turoperatører.

Selv om sommeren ser bra ut, skulle jeg gjerne ha utvidet sesongen. Vi skulle startet i april og hatt høysesong til ut i oktober. September er bra i helgene, de er stort sett fulle, men i slutten av måneden begynner det å roe seg. Men oktober er flott i Hardanger, med høstfarver og fortsatt ganske varme dager. Norge er jo nesten tomt for turister i oktober, vi må bli flinkere til å selge inn skuldermånedene. Innovasjon Norge og Fjord Norge er igang med dette og det er absolutt et marked der. Men da må Norge være tilgjengelig, vi kan ikke stenge alle sommerruter og attraksjoner 20.september!, avslutter Hans Edmund Utne på tradisjonrike Hotel Ullensvang.

Les hele artikkelen i HRR nr.4

About hkp