HOTELLRAPPORTEN 2019: LITEN VARIASJON I OTA-PROVISJONER

A hotel sign reflected in the glass of the building

Rapporten Norsk Hotellnæring 2019 ble presentert på DNB Hotellmarkedsdagen tirsdag. Rapporten er den 23. i rekken og har i alle år vært den ledende bransjerapporten for hotellnæringen. Her finnes ferske tall fra Benchmarking Alliance og spesialstatistikk fra Statistisk Sentralbyrå, alt bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting.

Hotellstatistikken er i år utvidet fra 7 til 12 byer, det er de byene Benchmarking Alliance leverer fullstendig statistikk fra, det gir også en fin geografisk spredning i hele landet. I år er det også innledet et samarbeid med Capia, som leverer Airbnb-statistikk til NHO Reiseliv.

Kjedene dominerer det norske hotellmarkedet, i første halvår 2019 er Nordic Choice Hotels gått forbi Scandic i antall rom. Nøkkeltall for kjedene i 1.halvår er:

Nordic Choice –  RevPAR NOK 566 (+8,1%), Romkapasitet +5,7%

Scandic    –         RevPAR NOK 588 (+3,4%), Romkapasitet +1,2%

Thon Hotels  –    RevPAR NOK 580  (+2,0%), Romkapasitet +3,5%

Radisson HG –   RevPAR NOK 850  (+8,1%), Romkapasitet +3,0%

De Historiske –   RevPAR NOK 548  (-3,5%),  Romkapasitet +12,2%

Best Western –   RevPAR NOK 500  (-2,7%),  Romkapasitet -19,2%

First               –    RevPAR NOK 565  (+12,1%), Romkapasitet -15,2%

Classic Norway- RevPAR NOK 398  (+0,1%) , Romkapasitet +11,6%

Provisjonssatsene til OTA’ene varierer mindre enn mange tror. Gjennomsnittet ligger på 14 prosent, uansett hvor mange rom hotellet har. De største hotellene, med over 300 rom, selger i gjennomsnitt 25 prosent av sine romdøgn gjennom OTA’er. Hoteller med mellom 180 og 209 rom selger i gjennomsnitt 30 prosent av romdøgnene gjennom slike kanaler, mens de minste hotellene, med opptil 29 rom, selger hele 36 prosent av alle romdøgn gjennom OTA’er.

Spørreundersøkelsen til bransjerapporten Norsk Hotellnæring 2019 ble i år besvart av 288 hoteller, som er ny rekord. Det tilsvarer ca. 31 % av alle hoteller i Norge som leverte statistikk til SSB i august 2019 (943 hoteller). Spørreskjemaet har identiske spørsmål hvert år, med unntak av temaspørsmål og fokusområder, slik at vi statistisk kan følge utviklingen over flere år, og se utviklingstrekk i markedet og hotellnæringen.

Rapporten er utarbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting i samarbeid med DNB og Benchmarking Alliance.

 

About hkp