KUTTER MATSVINN I EKSPRESSFART

I flere år har Scandic jobbet hardt for å få gjestene til å spise opp maten. For halvannet år siden forpliktet hotellkjeden seg til å kutte matsvinnet med 20 prosent innen 2020. Etter snart halvgått løp er matsvinnet redusert med mer enn 10 prosent, og nå håper Scandic at gjestene er klare for å fortsette kampen imot matsvinn.

– Det er gledelig å si at vi er halvveis til målet på Verdens miljødag, men samtidig er det viktig å understreke at vi fortsetter kampen. Matsvinnet skal ytterligere ned, og vi håper gjestene er med på laget, sier direktør for mat og drikke i Scandic, Morten Malting.

– En undersøkelse vi har gjort viser at det er spesielt de unge, mellom 18 og 34 år, som forsyner seg med mer mat enn de orker å spise opp. Det er synd, for undersøkelsen viser at mange unge har gode holdninger. Nå gjelder det bare å få dem til å faktisk slutte å kaste mat, sier Malting.

Siden 2011 har Scandic Hotels jobbet målrettet for å redusere matsvinnet, og i 2017 forpliktet hotellkjeden seg til 20 prosent reduksjon de neste tre årene, gjennom initiativet Kutt Matsvinn 2020. Ved utgangen av mai 2018 er de halvveis til mål. Bare i fjor ble matsvinnet kuttet med 85 tonn. Svinnet fortsetter nedover også i 2018.

– Vi ønsker selvsagt at våre gjester skal la seg friste av Norges beste frokost, men det er synd om halve måltidet blir liggende igjen på tallerkenen, fordi magen blir mett før øyet. Derfor har vi blant annen begynt med mindre tallerkener til frokostgjestene våre. Vi oppfordrer gjestene våre til å heller forsyne seg to ganger, sier Malting.

Hvert år kaster nordmenn over 217.000 tonn mat som kunne ha vært spist. Matvett er næringslivets satsing for å redusere dette matsvinnet. Sammen med Matvett og 1600 spisesteder, herunder mer enn halvparten av landets hoteller, markerer Scandic i dag Verdens miljødag i regi av FN.

Hovedmålet er å bidra til å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030 i tråd med FNs bærekraftmål.

– Vi er glade for at våre gjester er opptatt av matsvinn. Vi ønsker å servere en fristende frokost, med et stort utvalg. Det må likevel ikke gå på bekostning av vår satsing på matsvinn. Derfor ønsker vi å fortsette å snakke om hvor viktig dette er i all vår kommunikasjon med gjestene, sier Malting.

About hkp