LOKALMAT ER INGEN TREND, MEN ER KOMMET FOR Å BLI HOS SCANDIC HOTELS

– Frokosten er svært viktig i konkurransen om hotellgjestene i Norge. I Scandic har vi et grunnsortiment som alle hoteller skal tilby, i tillegg kan de fleste hotellene velge inntil fem lokale produkter, mens noen utvalgte hoteller kan velge inntil 15 lokale produkter. I utgangspunktet har vi et bredt grunnsortiment av høy kvalitet, men når vi har hoteller på steder med lokale produkter med den virkelig gode historien, synes vi det er et poeng å få frem disse i tillegg, sier Morten Malting (bildet), direktør Food & Beverage, Scandic Hotels, Norge

– Da vi lanserte den nye Scandic-frokosten, hadde vi også sterkt fokus på gluten- og laktosefrie produkter. Vi ville bli best på allergivennlige produkter og tilby alle som sliter med allergier og matintoleranser et fullverdig frokosttilbud. Det er stadig større etterspørsel etter denne typen produkter, og vi i Scandic vil gjerne være i forkant.

I Scandic vet vi at en frokost av høy kvalitet er noe våre hotellgjester setter stor pris på, og derfor synes vi frokosten er svært viktig. Scandic har også flest fylkesvinnere i Twinings Best Breakfast, hele 12 av 19. Men det er mange hoteller og kjeder som puster oss i nakken, derfor er det viktig at vi utvikler oss fra år til år. Det betyr ikke at vi må putte på flere og flere produkter, det er ikke det det handler om. Det gjelder heller å ha de riktige frokostproduktene av høy kvalitet, som blir laget med kjærlighet på hotellene av våre dyktige kokker, men kanskje viktigst av alt er service. Møte gjestene med et varmt smil, ønske god morgen og alltid skjenke kaffe. Nå planlegger vi hvilke nyheter vi skal komme med til frokosten neste år. Frokosten er nok spesielt viktig i Norge, selv om den er viktig også i resten av Norden, der frokost også er inkludert i romprisen. På TripAdvisor ser vi også at frokosten er svært viktig for gjestene, frokosten er et av de temaer som kommenteres mest, og stort sett svært positivt.

Uten å ta munnen alt for full, er vel Scandic en av de beste i bransjen på bærekraft, det er en av de trender som blir stadig viktigere fremover. Vi måler det vi kaster fra frokosten hver eneste dag. Vi kan sjekke hvor mange gram mat hvert hotell kaster per gjest. Grunnen til at vi måler dette, er at vi da kan ta grep. Skal vi minske tallerkenstørrelsen? Oppfordre gjestene til å forsyne seg flere ganger? Skal vi flytte på maten på buffeten? Skal vi lage mindre porsjoner og heller fylle på oftere?

Stadig flere gjester etterspør mer grønnsaker og annen sunn mat. Det er derfor viktig å være veldig gode på grønn mat fremover, samtidig som vi skal tilby mye som ikke nødvendigvis bare er sunt. Det er viktig at gjesten selv skal få velge. Vi kommer også til å satse mer på sharing-menyer, der gjestene kan prøve ut forskjellige smaker og tilbehør. Lokalmat kommer fortsatt til å være viktig, dette er ingen trend, men noe som er kommet for å bli og noe Scandic tar på alvor

Neste år kommer vi med noen spennende nyheter på frokost, men det kan jeg ikke røpe ennå. Vi kommer også med nyheter når det gjelder møtemat-konseptet for hele Scandic. Her er det tre hovedtemaer; Grønt og sunt. Møtemat for alle (vi tar hensyn til allergier og intoleranse gjennom hele dagen) og det tredje temaet er synlige kokker (på suppestasjon, carvingstasjon, eller kanskje i en av pausene, slik at gjestene får oppleve og snakke litt med kokken og få den gode historien).

Det viktigste fremover tror jeg er å være god på sunn mat, ta bærekraft alvorlig og være veldig god på alt som har med matintoleranse å gjøre. Flere og flere vil også stille krav til oss, som en stor aktør, at vi tar ansvar og er bærekraftig. De som ikke tar sunnhet, allergier, og bærekraft på alvor vil bli valgt bort i fremtiden, sier Morten Malting.

Les hele artikkelen i HRR nr.8

About hkp