MANGE NYE OG INNOVATIVE PRODUKTER OG LØSNINGER PÅ FOODSCAPE

Foodscape, som foregår på Norges Varemesse 10. – 11. oktober, vil etablerte aktører og gründerbedrifter være tilstede og vise nye og innovative produkter og løsninger.

– På Foodscape vil sterke merkevarenavn, sammen med små og innovative Startups, presentere sine løsninger for hvordan maten vi produserer, tilbereder og serverer, kan bli mer bærekraftig.
Gründerselskapene vil vise kjempespennende produkter og løsninger på hvordan nye produkter kan gi sunnere løsninger og redusere miljøavtrykk, sier Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscape.

– Jeg tror at de besøkende på Foodscape vil få aha-opplevelser, og det uansett om de jobber i produksjons-, serverings- eller dagligvarebransjen, sier Brita Staal i Pure Consulting, et konsulentselskap som har spisskompetanse innen bærekraft og er rådgiver for fagseminaret om emballasje og sirkularitet, samt Åpningskonferansen på Foodscape.
Staal sikter ikke bare til det faglige programmet på Foodscape 10.–11. oktober, men også til hva som vil skje blant utstillerne.

Brita Staal sier at disse gründermøtene, sammen med fagprogrammet og utstillingen, vil gi nyttig hjelp til å forstå hvilke muligheter som fins for å bli mer bærekraftig – og hvordan det kan gi bedre lønnsomhet og økt konkurransekraft.

– Produsenter, grossister, kantineleverandører, bensinstasjoner, ja, alle som jobber med mat og drikke, har muligheter til å gjøre driften mer bærekraftig. Men det krever kunnskap og nytenking – hvor litt kreativitet kan gi store konkurransefordeler, sier hun.

Insekter, tang og tare

Forskere har lenge konkludert med at vi mennesker bør spise mer insekter. På Urbanmat sin stand på Foodscape, vil de besøkende kunne finne ut hvordan dette faktisk smaker. Selskapet driver oppdrett og foredling av insekter, og har i dag rundt én million sirisser i oppdrettsanlegget på Toten.

– Vi vil ta med alle våre produkter, som sirissjokoladen Buggy, stekte sirisser og sirissmel. Det sistnevnte kan blant annet brukes i brød og knekkebrød, forteller Thomas Rognstad, som driver selskapet sammen med kona Waranyuta.

– Folk kommer til å bli overrasket når de besøker oss. For produktene våre både smaker og lukter godt. Når de kjenner lukten av sirissmelet, kommer de til å tenke at dette er noe de kan bruke, sier han.
En annen matvare som går igjen i visjonene om fremtidens mat, er tang og tare – en ressurs som er både rik på næring, og mineraler, og bærekraftig å høste og servere. Men hvordan bruker man det, og til hva?

Det vil The Northern Company demonstrere på sin stand på Foodscape. Der vil det Oslo- og Træna-baserte selskapet, tilby smaksprøver og svare på alle spørsmål de besøkende måtte ha om hvordan man bruker havets største spiselige råvare.

Ifølge gründer Zoe Christiansen er bruksområdene mange. – Vi mener at tang er litt som løk. Du kan ha det i alle slags retter, sier hun. Hun tror at både kantineansvarlige og hotell- og restaurantkokker vil kunne få en overraskelse.

– Gründermiljøene kan være innovatører og gamechangere i bransjen. På Foodscape vil du møte flere spennende Startups bedrifter, som kan være en ny nøkkel inn til en bærekraftig utvikling også for din virksomhet, avslutter Engelberg.

Bilde: Aktører som du vil møte på StartUp området på Foodscape: Waranyuta og Thomas Rognstad i Urbanmat og The Northern Company.

About hkp