MARRIOTT PUSTER HILTON I NAKKEN

Hilton er fortsatt verdens mest verdifulle hotellvaremerke, men avstanden til Marriott er krympet med 74% fra 2017 til 2018, viser en analyse fra Brand Finance For tredje år på rad er Hilton verdens mest verdifulle hotellvaremerke, med en total merkeverdi på US$6.3 billion (NOK 50 milliarder). Men med et fall på 24% fra 2017, er Hiltons ledelse redusert med over US$3.3 billion (NOK 26,2 milliarder), til bare US$865 million (NOK 6,8 milliarder), en reduksjon på hele 74%.

Marriott forbedret sin verdi med 8%, til like under US$5.5 billion (NOK 43,6 milliarder) fra 2017 til 2018. Den viktigste årsaken til økningen var Marriotts kjøp av Starwood i 2016, noe som økte antall hoteller i selskapet med 40%. Som en del av restruktureringen av Starwood, ble endel hoteller rebranded fra Sheraton til Marriott, noe som har redusert Sheratons verdi med 50%, til US$1.9 billion (NOK 15 milliarder). Totalt 15 av Marriotts varemerker er med på 2018-listen over de 50 mest verdifulle hotellvaremerkene, utarbeidet av Brand Finance.

 – Trenden reflekterer suksessen til Marriotts ekspansjonsstrategi. Det blir interessant å se om Marriott går forbi Hilton og inntar førsteplassen neste år, sier David Haigh, CEO i Brand Finance.

Her er 10 på topp i varemerkeverdi ifølge Brand Finance:

2018  2017      Varemerke            Merkeverdi US$ 2018        2017

1 1 Hilton 63306,330 83708,370
2 2 Marriott 54645,464 50375,037
3 3 Hyatt 35123,512 40374,037
4 5 Holiday Inn 32923,292 30443,044
5 6 Courtyard 30183,018 24212,421
6 9 Shangri-La 22212,221 16501,650
7 11 Wyndham 19761,976 14921,492
8 4 Sheraton 19021,902 38193,819
9 8 Ramada 18901,890 16761,676
10 7 Hampton Inn 17841,784 23062,306

About hkp