NHO REISELIV OG NKL VIDEREFØRER SAMARBEID OM REKRUTTERING

For tredje år på rad har NHO Reiseliv undertegnet en avtale om å støtte Norske Kokkers Landsforenings (NKL) arbeid med rekruttering til kokkefaget.

Avtalen innebærer at NHO Reiseliv og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden støtter NKL med 105.000 kroner i 2019. Summen er øremerket NKLs arbeid med rekruttering.

– Begge grenene i NHO Reiseliv går her sammen om å bidra til å støtte det generelle rekrutteringsarbeidet i NKL. I denne sammenhengen handler det først og fremst om å øke antallet søkere til restaurant- og matfag, sier daglig leder Espen Wasenius i NKL.

– NKL har et enormt viktig nettverk og en kompetanse som vi ønsker å støtte opp om. Denne støttespilleravtalen signaliserer vår ambisjon om å styrke den norske kokken, i hele sin bredde. NKL har også mye kunnskap om kokkenes utfordringer, som er nyttig for oss å få innsikt i. I tillegg gir de oss tilgang til viktige arenaer, der vi kan møte og rekruttere flere medlemmer, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv.

  1. mars er ordinær søknadsfrist for inntak til videregående skole og formidling til læreplass. NKL-sjef Wasenius har følgende budskap til ungdom som vurderer å søke seg til restaurant- og matfag.

– Enten du velger kokk, servitør eller institusjonskokk, så kommer du inn i en levende, kreativ bransje, som alle vil få jobb i. Vi er i konstant behov for å fylle rundt tusen stillinger på restaurant. Bransjen har de siste årene fått mange nye, unge ledere, som har en helt ny tilnærming til å ha unge lærlinger. Disse lederne har stor kunnskap, som de gjerne vil dele med unge mennesker, sier Wasenius.

Bilde: Ny støttespilleravtale signert. Fra venstre: Kommunikasjons- og markedsansvarlig Lise Annett Smith i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv og daglig leder Espen Wasenius i Norske Kokkers Landsforening (NKL).

About hkp