NORDIC CHOICE REDUSERTE MATAVFALLET MED 30 TONN 1.KVARTAL 2018

Nordic Choice Hotels markerte Verdens miljødag 5. juni ved å heve ambisjonene i kampen mot matsvinn på hotell. I tillegg til å signere på bransjeinitiativet «Kutt Matsvinn 2020», innfører selskapet automatisk veiing og registrering av alt matsvinn.

Med «Kutt Matsvinn 2020» inviteres hele serveringsbransjen til å nå prosjektets målsetningen om å redusere matsvinnet med 20 prosent de neste tre årene. Tiltaket er et bidrag til å nå FNs bærekraftsmål om å halvere matsvinnet innen 2030.

I Nordic Choice Hotels serverer vi 200.000 frokoster i uken. Hva vi legger på tallerken og hvor mye som havner i søppelbøtta, får stor betydning for planeten. Derfor valgte vi, sammen våre 16.000 medarbeidere og de andre initiativtakerne bak Kutt Matsvinn 2020, å sette matsvinn i fokus på Verdens miljødag, forteller Director of Sustainability i Nordic Choice Hotels, Cathrine Dehli.

For å få bedre oversikt på hotellene, innfører Nordic Choice Hotels nå digitale vekter som måler alt matsvinn. Vektene måler automatisk hva slags mat som kastes, fra hvilket måltid og om matavfallet er fra kjøkken, buffet eller gjestens tallerken.

– Gode data er en forutsetning for å treffe riktige tiltak. Til nå har vi ikke visst nøyaktig hva som kastes, men med disse vektene vil vi ha mye bedre underlag for å treffe bedre tiltak. Det blir bra for miljøet, positivt for gjestene og bra for bunnlinja. En vinn-vinn-vinn, sier Dehli.

Nordic Choice Hotels satte matsvinn for alvor på agendaen i 2012 og har siden jobbet aktivt med ulike tiltak for å redusere matavfall, blant annet redusert tallerkenstørrelser på buffetene, skilting av buffeter og veiing av matavfall.

– Sammenlignet med 2017, har vi i første kvartal 2018 redusert matsvinn med hele 30 tonn. Mindre tallerken, veiing av matavfall, bruk av snåle frukter og grønnsaker, samt donasjoner av restemat til ulike organisasjoner, er bare noen av tiltakene som bidrar til de gode resultatene i 2018. Bransjesamarbeidet “Kutt Matsvinn 2020” gir oss enda større motivasjon til å nå målet om 20 prosent reduksjon innen 2020. Det er også vel så viktig for oss at gjestene syns maten vi serverer er god, sunn og bærekraftig, avslutter Dehli.

 

About hkp