NORDIC CHOICE: SPENNENDE PIPELINE – ER NÅ STØRST UTENFOR NORGE

Nordic Choice Hotels økte både inntekter og driftsresultat i 2017. 2018 har startet minst like bra og første kvartal neste år blir det åpning av nye hoteller på løpende bånd. Nordic Choice har hovedkvarter i en praktfull villa på 2300 kvm på toppen av Bygdøy allé, her treffer HRR konsernsjef Torgeir Silseth (bildet) på terrassen, en varm forsommerdag.

– 2018 har startet veldig bra for Nordic Choice. Tromsø og Trondheim går veldig bra, mens Bergen og Stavanger er mer utfordrende, selv om vi taper færre penger i Stavanger nå. I Bergen selger vi 15 prosent flere rom enn i fjor, men RevPAR er ned nesten ti prosent på grunn av økt konkurranse. Vi går mot overetablering i Bergen.

Det samme bildet ser vi i København. Belegget er 80 prosent, men det gjør at for mange kommer med ny kapasitet på en gang. Samtidig er RevPAR så høy, at selv med 20 prosents nedgang, vil en likevel ligge over de andre skandinaviske hovedstedene.

I Oslo selges det faktisk færre rom nå enn i fjor, men prisene er blitt drevet opp på grunn av for lav kapasitet. Når et fullrenovert Royal Christiania åpner som Clarion Hotel The Hub, vil prisene også stabilisere seg, etter et lite sjokk i markedet. Husk at The Hub tilfører ikke 810 nye rom til Oslo, men ca. 300 nye, i tillegg til de rundt 500 som har vært ute av markedet, sier Torgeir Silseth.

Dere har en imponerende pipeline for 2019, er det tilfeldig?

– Det er et resultat av at vi satser offensivt. Ideelt skulle vi nok spredd åpningen av Clarion Hotel The Hub, Amerikalinjen og Clarion Hotel Oslo over minst to år, men nå kom prosjektene samtidig. Hotellene er også ulike, og vi merker stor etterspørsel og interesse. The Hub har jo allerede startet å booke inn konferanser og eventer.

Samlet har vi jo nå mest virksomhet utenfor Norge. I København satser vi for fullt med Comfort Hotel Copenhagen Airport og et 3000 m2 konferansesenter, i tilknytning til det og Clarion-hotellet vi allerede har. I sentrum får Centralpostbygningen nytt liv og kommer til å bli så mye mer enn et hotell alene. Vi har blåst nytt liv i Brunkebergstorg i Stockholm med AtSix, Hobo, Tak og takparken Stockholm under Stjärnorna. Det samme skal vi gjøre med Centralpostbygningen i København.

Mangler dere hotell noen steder, der dere gjerne skulle ha vært?

– Nord-Norge har flere interessante destinasjoner. Vi ser litt på Harstad, og bygger et nytt Quality-hotell i Bodø. Vi skulle også gjerne hatt ett stort hotell til i Bergen, der vi har mange mindre hoteller.

Hvordan er forholdet til OTA’ene?

– Vi lot OTA’ene komme mellom oss og gjestene. Nå betaler konsernet rundt en kvart milliard i året i provisjon til OTA’ene, som igjen bruker over halvparten av dette på å kjøpe Google-treff når folk søker etter våre hoteller. Det er klart at OTA’ene gir oss en markedsføring vi ellers ikke ville hatt i voksende markeder som USA og Asia, men når også gjester fra landene vi opererer i bruker dem, ender vi sammen opp med å donere bort verdiskapning ut av landet. Digitaliseringen har gjort distribusjon og markedsføring enklere for nesten alle andre bransjer enn hotellbransjen. Vi har fått en meromkostning på 15-20 prosent, som går til OTA’ene, og vi har lave driftsmarginer fra før. Bransjen sov i timen, men om ikke de globale digitale gigantene skal sluke oss alle, må myndighetene mye mer aktivt inn på banen. Vi skal gjøre vårt med å synliggjøre lojalitetsprogrammet med gode rabatter ved direkte bestilling, men vi trenger hjelp.

Les hele artikkelen i HRR nr.4

About hkp