NY REKORDSOMMER FOR REISELIVET

nett-innovasjon-norge-79ca6c98-76c0-4ec9-935d-518b9c4629a1Tilsammen var det 12,6 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingsteder i Norge i perioden mai til juli i år. Det er spesielt utenlandske gjestedøgn som står for den positive utviklingen med en vekst på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. De to siste årene har Norge opplevd en økning fra utlandet på hele 19 prosent.

– Dette er strålende nyheter. Reiselivet har jobbet hardt for å ta en større markedsandel, noe vi ser resultater av nå. En økende interesse for Norge kombinert med gode flyforbindelser til Norge, en næring som tilbyr gode produkter, godt hjulpet av en svak norsk krone, har gjort det enklere for utlendinger å velge Norge, sier Cathrine Pia Lund, direktør Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Hun tror økt fokus på bærekraft, digitalisering og samarbeid skal sikre en positiv utvikling også til neste år.

– Verdens befolkning reiser mer enn noensinne, samtidig har konkurransen om de reisende aldri vært større. Det er avgjørende at Norge tar sin del av denne veksten. I 2015 økte Norge sin markedsandel av internasjonal turisme, samtidig som vi opplevde en økning i kommersielle gjestedøgn både sommer og vinter. Dette er en utvikling vi nå jobber hardt for å beholde og utvikle, sier Lund.

De viktige markedene for Norge målt i antall gjestedøgn, Tyskland og Nederland, er på full vei tilbake viser tall til og med juli. Etter noen år med en svak vekst, kan disse volummarkedene i år vise til en svært god økning i sommer på henholdsvis 13 og 6 prosent. Antall amerikanske gjestedøgn fortsetter å øke også i juli. Med 18 prosent flere gjestedøgn mellom mai og juli i år, sammenlignet med i fjor, utgjør USA nå det fjerde største av Innovasjon Norges markeder i utlandet.

– Dette er en god utvikling som vi har jobbet hardt for. For å sikre en fortsatt positiv vekst, må vi samarbeide om å skape et tydelig fotavtrykk samtidig som vi gjør det lett å velge Norge. Konkurransen er stor og for å lykkes er det avgjørende å enes om et felles en strategi som gjør at Norge skiller seg ut på det internasjonale markedet, sier Lund.

Basert på tall for sommermånedene er det Fjord Norge som lokker de utenlandske turistene mest. Fjord fylkene kan se tilbake på en eksepsjonell vekst med 14 prosent flere utenlandske gjestedøgn siden i fjor. De to siste årene har utviklingen vært på 24 prosent målt i antall utenlandske gjestedøgn.

Oslo har også en god utvikling i sommermånedene og kan vise til en økning på 8 prosent. Tatt alle østlandsfylkene i betraktning er det Buskerud og Hedmark som kan skilte med den beste utviklingen på henholdsvis 13 og 24 prosent økning fra utlandet i sommermånedene.

– Vår posisjoneringsanalyse viser at fjorder enda er den klart sterkeste assosiasjonen til Norge, men i 2016 var det flere respondenter som sa seg enige i påstanden at de kan oppleve spennende kultur og historie på ferien i Norge. Det var også flere som sa seg enige i at Norge er et sted for spennende byopplevelser. Dette er en spennende utvikling som viser at Norge får flere strenger å spille på i kampen om turistene, avslutter Lund.

Foto: Mattias Fredriksson/visitnorway.com

About hkp