NY TAXFREE-REKORD

nett-taxfree-tourism-luxuryUtenlandske turister i Norge handler moteartikler og klokker som aldri før.

– Norge har hatt en økning i taxfree-salget på hele 31% mot fjoråret i perioden januar – til og med juli, nok engang er det grunnet high-end fashion og høye klokkesalg. Antall transaksjoner har økt med bare 19%, noe som tilsier at snittkjøpene har vært høye. Vi har sett at den svake kronen har ført til at snitt-transaksjonene og antall transaksjoner sakte, men sikkert har økt utover i 2016, sier Geir Victor Svendsen, adm. dir. i Global Blue Norge AS.

– Kina er den største aktøren i årets syv første måneder med en økning på hele 64%, fulgt av USA +26%, Tyskland med + 33%, UK +26%, Frankrike +32% og Russland -2%. Resultatet i de syv første månedene er historisk “all time high” i seks av månedene for Global Blue Norge.

Oslo har hatt høyest omsetning hittil i år med en oppgang på 40%, Bergen følger på med en økning på 18%, så kommer Tromsø med en oppgang på 40% (Tyskland +91%, UK +24% og USA +65%) er de store bidragsyterne til det, og fjordene med en økning på mellom 20 – 40%. Stavanger er også opp med 22% og der står Kina for en økning på 65% mot fjoråret. Kirkenes har for første gang på lang tid snudd den negative trenden og peker oppover med +22%. Resten av landet har stort sett hatt en økning mot fjoråret, sier Geir Victor Svendsen i Global Blue Norge.

Les hele artikkelen i septemberutgaven av HRR

About hkp