OPPFORDRER FLERE SERVERINGSBEDRIFTER TIL Å BLI MED PÅ DUGNADEN IMOT MATSVINN

5 Matvett_Schroder_Haugen_KarlsenNHO Reiseliv og Matvett er i gang med å rekruttere flere serveringsbedrifter til kampen imot matsvinn.

Nordmenn kaster 230.000 tonn mat hvert år. Dette tilsvarer hver femte handlepose vi kjøper i butikken. Matvett er mat- og serveringsbransjens satsing på å redusere matsvinn i Norge.

Non profit-selskapet eies av NHO Mat og Drikke, Dagligvareleverandørenes forening, Dagligvarehandelens Miljøforum og NHO Reiseliv. Virksomheten finansieres via frivillige bidrag fra mat- og drikkeprodusenter, selskaper i dagligvarehandelen og serveringsbransjen, samt myndighetene.

32 bedrifter betaler i dag et frivillig vederlag til Matvett. Nå gjør selskapet og NHO Reiseliv et fremstøt for å flere serveringsbedrifter med på kampen mot matsvinnet.

Det skjer gjennom NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, som er en innkjøpsorganisasjon med 2200 medlemsbedrifter fra reiselivet og 500 medlemsbedrifter fra andre næringer. Innkjøpskjeden besluttet nylig å støtte Matvett med 200.000 kroner i år og 100.000 hvert år de neste tre årene, i alt 500.000 kroner frem mot 2019.

– Vi støtter Matvett for å vise våre medlemmer at vi går foran i denne viktige kampen. Alt for mye mat havner i søpla i stedet for i norske mager hvert år. Derfor går vi nå igang med å rekruttere sentrale aktører innenfor hotell, kantine, restaurant og grossister til Matvett, sier innkjøpsdirektør Morten Karlsen i NHO Reiseliv.

Lønnsomt for den enkelte bedrift

Matvett jobber nå med å utarbeide statistikk som viser hvor mye matsvinn det er i serveringsbransjen. Ifølge bransjen oppstår mesteparten av svinnet i forbindelse med buffeter.

Karlsen i NHO Reiseliv viser til at mange reiselivsaktører har tatt grep mot matsvinn i egne rekker. En av dem er hotellkjeden Scandic. I 2013 kunngjorde hotellkjeden at den har som mål å redusere frokostavfallet fra 90 gram per gjest, til maks 50 gram per gjest. Med en million gjestedøgn i året betyr det at Scandics norske hoteller vil kunne redusere matavfallet med 40 tonn i året.

Scandic har også, som første hotellkjede i Norge, inngått et samarbeid med selskapet bak appen Too Good To Go (TGTG). Gjennom appen kan serveringssteder selge ferdiglaget mat og dagsferske varer til redusert pris. Dette er mat som ellers ville blitt kastet mot slutten av dagen. Blant annet skal Scandic Vulkan selge overskuddsmat fra frokost- og lunsjbuffeten billig, rett før den ryddes vekk.

– Mange gjør mye på eget initiativ. Det er likevel gjennom samarbeid vi får gjort mest. Å redusere matsvinnet er både gunstig for miljøet, moralsk viktig og lønnsomt for den enkelte bedrift, sier innkjøpsdirektør Karlsen.

Dette får Matvett-bedriftene

– Bedrifter som støtter Matvett, får valuta for pengene, sier daglig leder Anne-Grete Haugen. Hun understreker samtidig at det er opp til bedriftene selv hvor mye de vil bidra med.

– Bedriftene får et godt måleverktøy for å kartlegge svinn, samt møteplasser for erfarings- og kunnskapsutveksling. I tillegg profilerer vi alle aktører som engasjerer seg, sier Haugen i Matvett.

– På sikt ønsker vi å tilrettelegge for hvordan bedriftene bør inkludere svinn som del av sin bærekraftstrategi. Vi ønsker også å utvikle en svinnkalkulator som beregner hva den enkelte sparer i kroner og øre og i CO2-utslipp, avslutter Haugen.

Bilde:

Kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett (t. v), daglig leder Anne-Grete Haugen i Matvett og innkjøpsdirektør Morten Karlsen i NHO Reiseliv.

 

About hkp