RESTAURANT- OG MATBRANSJEN GÅR VITENSKAPLIG TILVERKS FOR Å TILTREKKE UNGE

Uten på noe vis å bruke metoder kjent fra Facebook, eller amerikanske presidentvalg, har reiseliv, restaurant- og matbransjen nå gått sammen for å finne ut hva som egentlig virker når man skal tiltrekke seg unge mennesker.

Markedsanalyseselskapet Opinion har evaluert og analysert et utvalg tiltak som er gjennomført for å øke rekrutteringen av unge til restaurant- og matfagene. Opinions undersøkelse viser følgende:

Våg å velge bort de fleste. Fokuser på enkelte

Praktiske møter med bransjen funker best

Skoledagen er viktigere enn karriere

 Sats på ildsjeler og relasjonsbygging

 Tiltakene fungerer, om de gjøres riktig

Bort med mytene

Bransjen samles denne uken på Landskonferansen for restaurant- og matfag i Oslo for å gå gjennom tiltakene. Bak initiativet står landsforeninger og interesseorganisasjoner som NHO Reiseliv, Sjømat Norge, NHO Mat og Drikke, Norges Kokkemesteres Landsforening og Baker- og konditoribransjens landsforening. Deltagerne på konferansen er bedrifter, opplæringskontor, restaurant- og matfaglærere og en rekke andre aktører som arbeider med rekruttering og utdanning.

– Det er først og fremst en myte at det å produsere mat er gammeldags og kjedelig. Med den teknologiske revolusjonen som nå skjer i mat- og reiselivsbransjen, bør vi absolutt kunne motbevise denne myten. I tillegg er Norge et attraktivt reisemål, og det å kunne tilby stadig flere turister norskprodusert god mat, bør være en attraktiv karrierevei, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

I tillegg til kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) og landbruks- og matminister Jon Georg Dale (FrP), vil en rekke foredragsholdere komme med innspill under de to dagene på Scandic Vulkan.

Bilde: NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold og landbruks- og matminister Jon Georg Dale (FrP) under Landskonferansen for restaurant- og matfag.

About hkp