STORDALEN FORVANDLER LANDEMERKE I KØBENHAVN TIL HOTELL

7-stordalen-kobenhavn-centralpost-_02a8484Det norske eiendomsselskapet Strawberry Property har kjøpt den over 100 år gamle Centralpostbygningen i København, for å forvandle den til et førsteklasses hotell. Det 25.000 kvadratmeter store bygget ligger midt i byen, like ved Tivoli og Hovedbanegården. Hotellet åpner i 2020 og operatør blir Nordic Choice Hotels.

Arkitekten Heinrich Wencks imponerende, nybarokke Centralpostbygning fra 1912 har huset det danske postvesen i over hundre år. Da Post Nord tidligere i år flyttet ut av København, øynet Petter A. Stordalen muligheten for å gi bygningen en ny funksjon.

– Da jeg hørte at postbygningen var til salgs, tenkte jeg at dette var et perfekt utgangspunkt for et hotell. Post handler jo om kommunikasjon mellom mennesker. Derfor elsker jeg tanken på at Centralpostbygningen nå gjenoppstår, som fugl Fønix, nettopp som et hotell, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels, som er driftsselskapet bak hotellsatsningen.

Det er selskapet, Strawberry Property, som eies av Stordalen og Varner-brødrene, som har kjøpt Centralpostbygningen. Selger er Danica Ejendomme, som står for utviklingen av hele området.

Hele området omkring Centralpostbygningen skal omdannes til en helt nytt bykvartal med business, shopping, restauranter, næringsliv og boliger for både københavnere og tilreisende. Centralpostbygningen er første synlige skritt på veien mot områdets transformasjon.

– Det som skjer i området omkring ”Postgrunden”er noe av det mest spennende som skjer i København akkurat nå. Målet er å skape et av Københavns beste hoteller, midt i smørøyet for kultur, transport, mat, business og shopping. Hotellet kan simpelthen ikke bli mer sentralt. Vi har en ambisjon om å sette vårt preg på bybildet og byutviklingen som pågår i området, sier Stordalen.

Centralpostbygningen i København blir et frittstående hotell på linje med Skt. Petri i det indre København, The Thief i Oslo, samt At Six og Hobo i Stockholm. Det eneste disse hotellene har til felles, er at de skal være destinasjoner i seg selv og skille seg ut med en unik historie reflektert i innredningen, design og kunst. Hotellet får ca 380 rom fordelt på tre etasjer. Hotellet får også en avdeling for konferanse og wellness, samt fem forskjellige restaurant- og barkonsepter.

– Hvert hotell vi utvikler er skapt for en kresen målgruppe, med historien, bygget og områdets kvaliteter som utgangspunkt. Nå begynner den spennende prosessen med konseptutvikling. Det eneste vi vet er at vi vil skape et moderne, førsteklasses hotell, som trekker på det ypperste innen design, kunst, interiør, gastronomi og service, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

 

About hkp