SYKKELBUD ØKER RESTAURANTOMSETNINGEN

foodora-20151211_fo_all_riders_13Sykkelbudservicen Foodora  har vokst enormt i Oslo på vel ett år. Idag kan man se deres rosa sykkelbud med termobokser nesten overalt i byen, på vei med mat fra restauranter til kunder. Idag har de rundt 250 sykkelbud som leverer mat fra over 170 serveringssteder. Dette er et marked som bare i begrenset grad eksisterte før Foodora kom på banen.

– Vi åpner opp for en helt ny kundegruppe for serveringsstedene. Endel serveringssteder har hatt take-away tidligere, de fleste har ikke hatt det, og selv om mange steder har faste kunder og stamgjester, så kan vi levere en kundegruppe som ikke går til restaurantene. Det åpner for et mye større omsetningsvolum, så lenge kjøkkenet har kapasitet til å lage mer mat, uten ekstra faste kostnader, sier Camilla Lilleby Kildal, markedssjef for Foodora i Norge.

– Dette gir oss en tilleggsomsetning vi ellers ikke ville fått. I tillegg behøves det ikke ekstra personale, da vi allerede har kokker på plass og det ikke krever serveringspersonale, sier Marianne Nygård-Hansen i Fursetgruppen.

– Alle serveringsstedene har sin egen profil på vår app og nettsider, de fleste bestiller via app’en. Når kundene legger inn hvor de befinner seg på app’en, kommer det opp en liste over serveringssteder som leverer til det området. Måltid og frakt betales over vår app eller nettside, vi betaler så restaurantene og har provisjonsavtaler med de enkelte spisestedene, sier Camilla Lilleby Kildal i Foodora.

Les hele artikkelen i septemberutgaven av HRR.

About hkp