DESIGNPRISER TIL REISELIVSBEDRIFTER

3 Bransjenytt FLYTOG~1Under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, ble bl.a. reisebransjebedriftene Flytoget, Jacu Kaffebrenneri og Grilleriet tildelt Merket for god design.  – Denne utmerkelsen gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

Flytoget: Sømløs reise

67 millioner passasjerer. 96 prosent fornøyde kunder. En tilbakelagt reisevei som tilsvarer frem og tilbake til månen 80 ganger. Flytoget er et av Norges beste eksempler på vellykket tjenestedesign.

– Det betyr veldig mye for oss å motta denne utmerkelsen for nettopp tjenestedesignen vår, for den har vi jobbet kontinuerlig med i nesten 15 år. Vi bruker tjenestedesign for å gjøre alt enklere og mer intuitivt for kunden, sier Lena Angela Nesteby, markeds- og kommunikasjonssjef i Flytoget.

– Turen med Flytoget er bare en liten del av kundens reise. Vårt mål er å gjøre denne delen så sømløs som mulig. Vi leter derfor hele tiden etter måter vi kan bli enda bedre på. Vi stopper aldri opp og sier at nå er vi ferdige, forteller Nesteby.

Listen over designere som har bidratt ligner en ”hvem-er-hvem”-bok over bransjens mest kjente navn de siste tiårene: Per Spook, Bruno Oldani, Terje Meyer og Enzo Finger, for å nevne noen.

Internt er kundefokuset selve limet i organisasjonen. Derfor har alle Flytogets 350 ansatte, selv administrerende direktør, alltid refleksvest og taxirekvisisjoner liggende klart i vesken i tilfelle det skulle oppstå en forsinkelse. Mister kunden flyet betaler Flytoget for ny reise. – Slike tiltak koster, men vår erfaring er at positive kundeopplevelser lønner seg på sikt, forklarer Nesteby.

Flytoget har vært en passasjersuksess fra dag én, og siden 2000 har Flytoget oppnådd en årlig passasjervekst på minst 3,5 prosent. Hver tredje person som reiser til eller fra Oslo Lufthavn velger Flytoget som transportmiddel.

Jacu: Kaffespesialister i Ålesund

Hvordan kan design hjelpe deg når du prøver å etablere Ålesunds første kaffebrenneri siden 1970-tallet? En hel del, skulle det vise seg. – Med vårt konsept har vi satt Ålesund på kartet som én av Europas 20 beste plasser å drikke kaffe. Det kommer tilreisende fra USA og Midtøsten for å besøke brenneriet vårt, forteller daglig leder Anne Birte Bjørdal Hanken i Jacu Coffee Roastery.

Historien begynte med at Bjørdal Hanken og mannen Oliver Hanken flyttet hjem til Ålesund, etter å ha bodd 12 år i Oslo. Gjensynet med hjembyen utløste en voldsom skaperkraft. Beslutningen om å åpne et skikkelig kaffebrenneri ble tatt. Vinteren 2011 overtok de slitte lokaler i Løvenvoldgata 5 midt i sentrum.

– Du kan kanskje kalle dette et kunstprosjekt. Vi har en voldsom lidenskap for kaffe og ville åpne et sted som fulgte kaffebønnens reise hele veien fra plantasjene og til koppen. Kaffe er noe sanselig og vakkert, og vi følte at dette måtte formidles gjennom designen, sier hun.

Samarbeidet med designbyrået Havnevik har gitt en visuell identitet er inspirert av kaffebønnen og av gamle håndverkstradisjoner, men har samtidig et enkelt og moderne uttrykk. Logoen viser en stilisert form av den brasilianske Jacu-fuglen, som er viden kjent for å velge ut og spise bare de beste kaffebærene.

– Det har klaffet veldig for oss, og her har designen spilt en viktig rolle. Derfor henger Merket for god design høyt. Dette er noe vi setter stort pris på, sier Bjørdal Hanken.

Grilleriet: Grillsuksess i Oslo

Oppskriften på hvordan du skal starte et vellykket spisested i kresne Oslo? Du må ha kvalitet på kjøkkenet, kvalitet i serveringen og kvalitet i konseptet. Halvannet år etter lansering fremstår Grilleriet som en helstøpt grillrestaurant.

I årevis hadde restaurantgründer Bjørn Tore Furset i Fursetgruppen gått svanger med tanken om å starte et skikkelig grillkonsept i hovedstaden. Til slutt åpnet det seg en mulighet i Folketeaterpassasjen.

– Beliggenheten var god, men ikke strålende. Passasjen er til tider ganske folketom, og vi skjønte at vi behøvde et svært sterkt konsept for å få folk til å komme til oss. Vi ønsket oss et avslappet sted der du ikke bare spiser deg mett, men der atmosfæren, lokalene og maten gir deg en totalopplevelse du husker lenge, forklarer Furset.

Han gikk derfor til sin gamle samarbeidspartner, Uniform Strategisk Design, som fra før har bistått Furset med den visuelle utformingen av Ekebergrestauranten og Tjuvholmen Sjømagasin. Etter en lang prosess kom designerne frem til et samlet konsept som inkluderte navn, identitet og visuell profil.

Det første som møter potensielle gjester er logoen: En stor -G med en strek over som spiller på grillplaten der maten tilberedes. En solid bardisk inviterer forbipasserende inn til noe å drikke og en kjapp matbit. De som vil snakke med kokken kan sette seg i matbaren – da er man knapt en halv meter fra Grilleriets hektiske kjøkken.

Gjester som er lei av biffkjedenes tunge og trauste profil, vil kunne glede seg over en mer klassisk, amerikansk stil med neonskilt, flammer og dyrehodesymboler. I tillegg, som et humoristisk nikk til den norske grillkulturen, bruker de ansatte grilldresser.

Resultatet lot ikke vente på seg. Grilleriet har hatt fulle hus fra dag én og omsatte for 32 millioner kroner i første driftsår – dobbelt så mye som budsjettert.

Bilde: Flytoget – mottager av Merket for god design 2013 i kategorien Tjenester. Foto: Øivind Haug/Norsk Designråd

About hkp