EN AV VERDENS BESTE SJOKOLADEMAKERE

Pascal Dupuy har etterhvert bygget opp et konditori-imperium i Oslo. Nylig ble han kåret til en av verdens 7 beste sjokolademakere utenfor Frankrike, av Club des Croqueurs de Chocolat. Dette er en slags Guide Michelin for sjokolademakere, en omfattende kåring som involverer et stort antall eksperter, iår var første gang sjokolademakere utenfor Frankrike ble evaluert. – Det er nesten litt skremmende å få så mange poeng i denne kåringen første gang vi er med, men det virker veldig motiverende og det betyr iallfall at vi lager noe som er godt og som mange setter pris på. I en slik kåring legges det selvfølgelig stor vekt på kvaliteten på sjokoladen og de er nok i tillegg blitt positivt overrasket over noen av de fruktsmakene vi tilbyr. All produksjon foregår i Tollbugaten i Oslo. Vi importerer sjokolade fra Valrhona i Frankrike, de har et enormt sortiment med forskjellige sjokoladekvaliteter. De bruker de beste kakaobønnene fra de beste plantasjene, sier Pascal Dupuy.

Nordmenn har skiftet sjokoladesmak

Sjokoladesmaken i Norge har utviklet seg sterkt i de senere år. I 1995  solgte vi 70% lys sjokolade, kun 30% mørk. Da var det mange som syntes den mørke sjokoladen var for bitter. Nå, bare 15 år senere, er dette snudd fullstendig og 70% av salget er mørk sjokolade. Så nordmenn begynner å forstå litt mer av hva sjokolade er. Det er en helt annen kultur i
Norge enn i Frankrike når det gjelder sjokolade. Vi har greid å skape oss et navn etter 16 års innsats, men hvis vi hadde et like kjent navn i Paris som vi har i Oslo, ville vi solgt ti ganger mer, også hvis man tar hensyn til antall innbyggere. I Frankrike er det mye mer vanlig å kjøpe en liten konfekteske som gave istedenfor blomster, eller bare for å kose seg, sier Pascal.

– Vi leverer forskjellige konditorprodukter til et av de største hotellene i Oslo, det har vi gjort i 17 år. En dag kan vi levere bare to små kaker, neste dag kan det komme bestilling på 470 tiramisu. De får kvalitet levert når de trenger det i det antallet de trenger, det vil si intet svinn. De to første
årene fra jeg startet i bransjen i 1992, jobbet vi kun med leveranser til hoteller og restauranter. Vi vil gjerne ha kunder i bransjen, men det er viktig at de behandler produktene korrekt. Jeg har sagt nei til fortsatt leveranser til en restaurant fordi de ikke respekterte produktet. Produktene skal behandles skikkelig, de skal ikke stå 4-5 dager fremme. Vi vil være kjent for kvalitet og da må det være kvalitet i alle ledd, helt frem til kunden. Hvis det er nyansatte hos meg som spør om et produkt kan selges fordi det har stått lenge i disken, pleier jeg å svare: Ville du kjøpt kaken selv for å gi den til din mor? Ja eller nei, du må bestemme? Hvis du ikke har lyst til å kjøpe den,
ta den bort!

Les hele artikkelen i desemberutgaven av HRR

 

About hkp