MARRIOTT BAK NY HOTELLKJEDE I NORGE

Moxy Hotels fasadeMarriott International lanser nå en ny hotellkjede, Moxy Hotels. På det årlige International Hotel Investment Forum (IHIF) i Berlin, offentliggjorde Marriott det nye samarbeidet med det norske operatørselskapet Nordic Hospitality og IKEA-selskapet Inter Hospitality.

Moxy Hotels blir økonomiklassehoteller i 3-stjernesegmentet, de skal spesielt appellere til yngre hotellgjester, som er opptatt av god og praktisk design, rimelige priser og gratis trådløs internett.

– Vi ser en stor mulighet for å øke vår markedsandel i Europa med Moxy Hotels. Økonomisegmentet i Europa utgjør nesten halvparten av det totale antall rom, likevel er bare 20% av disse hotellene merkehoteller, sier Amy McPherson, president og adm.dir. for Marriott International i Europa.

– Vi er stolte over å være med på utviklingen av Moxy Hotels og av å være partner i dette samarbeidet. Vi tror sterkt på konkurransedyktigheten til konseptet og er overbevist om at vårt partnerskap, med både Marriott og Inter Hospitality, vil resultere i en rask utbygging av Moxy Hotels, sier Harald Jacobsen, adm.dir. i Nordic Hospitality.

Det norske selskapet Nordic Hospitality, som har samarbeidet med Marriott i flere år, blir første franchisetager. Inter Hospitality blir første utbygger og eier av de første Moxy-hotellene. De investerer i første omgang US$ 500 millioner i 50 hoteller. Det første Moxy-hotellet åpner i Milano tidlig i 2014.

Moxy-hotellene skal være nybygg, ikke ombygginger og byggeprisen pr rom blir rundt euro 45.000, unntatt tomteomkostningene. Et typisk Moxy Hotel får mellom 150 og 300 rom. IKEA har utviklet prefabrikerte moduler for å kunne bygge rimelig og rasjonelt.

Ifølge Marriott skal det åpnes 150 Moxy Hotels i Europa de neste 10 år. Det kommer hoteller i Norge, Tyskland, Østerrike, Storbritannia, Irland, Belgia, Italia, Nederland, Danmark, Finland og Sverige.

 

About hkp