SUITE 208 PÅ GRAND – NY OG GRØNN

Fargerike, Norges største farvehandel, med 110 butikker over hele landet, gir Årets Farve en ny dimensjon ved å inngå samarbeid med Grand Hotel i Oslo. Nå har juniorsuite 208 har fått ny historie, preget av både fortid og fremtid. 

– Da ideen ble presentert for Grand Hotel, likte de umiddelbart tanken med å gi gjestene en sanselig farveopplevelse, sier Dagny Thurmann-Hoelseth, kreativ leder i Fargerike. Suiten, som er innredet i fire grønne nyanser, har utsikt mot den karakteristiske glasskuppelen over Palmen Restaurant. Dette var opprinnelig en åpen hotellhave med springvann. I 1913 ble haven bygget inn med glasstak og palmegrener.

– Det har vært veldig inspirerende å følge dette prosjektet, sier Kari Hasselknippe, salgs- og markedsdirektør på Grand Hotel.– Fargerikes forslag var veldig i tråd med vår visjon om å gi gjestene en sanselig opplevelse. Vi føler at Fargrike har respektert  den lange historien til Grand og tatt godt imot de innspillene vi hadde, forteller hun.

Fargerike var opptatt av å gjenbruke møblene i juniorsuiten. De store lenestolene er blitt trukket om i et eplegrønt tekstil, som var en populær nyanse i 1920, da bygningen suiten ligger i ble bygget. At bruk av tekstiler i sterkere farver nå er på vei tilbake, er ingen hemmelighet.

– På 1920-tallet var vi påvirket av både Art Nouveau og Art Deco, og i begge disse stilartene var grønn en viktig interiørfarve. Vi ville vise hvordan man kan leke seg med en farve og få et harmonisk, men likevel spennende utrykk ved å bruke farven i ulike nyanser. Den eklektiske stilen handler om å bryte de satte reglene innenfor stilretning og farvebruk. Ved å mikse en klassisk stil med moderne elementer og personlige detaljer, får man et veldig spennende uttrykk, forteller Dagny Thurmann-Hoelseth.

Ønsket var å skape en suite som var mer enn et hotellrom. Juniorsuite 208 har som målsetning å være en sanselig farveopplevelse, en avslappende oase, og et behagelig rom å oppholde seg i, med sin helt unike personlighet. Bruken av tekstiler understreker den luksuriøse hotellfølelsen.

–  Vi her på Grand Hotel gleder oss veldig til å ønske de første gjestene velkommen til en ny, farverik og litt annerledes hotellopplevelse, avslutter Kari Hasselknippe.

Bilde:

Grands salgs- og markedsdirektør, Kari Hasselknippe (t.v) og kreativ leder i Fargerike, Dagny Thurmann-Hoelseth, i grønne omgivelser i Suite 208.

 Foto: John Hughes

 

 

About hkp