BETYDELIG KONFERANSEHOTELL – MED FLERE BEN Å STÅ PÅ

Scandic Fornebu ble åpnet i 2012, fortsatt er området rundt i forvandling. Om noen år skal T-banen få sin stasjon like ved, der kommer det også mange nye boliger, butikker og annen næringsvirksomhet. Dette blir det nye Fornebu sentrum, og Scandic Fornebu ligger midt i smørøyet. På den andre siden av hotellet skal Nord-Europas største akvarium bygges, det skal stå ferdig i 2023. Hotellet ligger like ved sjøen, og i bukten nedenfor er det blitt et idyllisk bomiljø, i kort avstand fra Oslo sentrum. Scandic Fornebu er et betydelig kurs- og konferansehotell, som oppnår meget gode resultater i alle segmenter for tiden.

– Hotellet fungerer veldig bra, men hvis jeg skulle ønske meg noe, skulle vi gjerne hatt en stor konferansesal til, det ville vært det optimale. Equinor (Statoil) er en svært viktig og stadig større kunde hos oss. Telenor, Aker Solutions, Evry og mange av de andre store bedriftene som ligger her ute på Fornebu, gjør at vi har en sterk base i corporate-trafikk, dermed har vi flere ben å stå på. Fornebu er et spennende sted å drive hotell. På Telenor Arena foregår det både store konserter og idrettarrangementer, samt mange mindre arrangementer. Så har vi gode konkurrenter og kolleger i Radisson Blu Park Hotel og Quality Expo her ute, som vi samarbeider med, f.eks. når vi trenger flere rom i forbindelse med arrangementer. Det er en fordel at det ligger tre hoteller på et relativt høyt nivå i kort avstand fra hverandre, sier Toril Flåskjer, GM på Scandic Fornebu.

Hvordan er markedet generelt for tiden?

– Det har vært et veldig bra år så langt, de fire første månedene var meget gode. Mai var ikke så bra som budsjettert, det var en vanskelig måned overalt, på grunn av at det iår var flere fridager enn vanlig. Hittil i år ligger vi foran budsjett og fjoråret, vi tar andeler mot konkurrentene og har hatt 10% økning i belegg så langt iår, i forhold til samme periode ifjor, 2017 var også et meget godt år.

Ferie- og fritidstrafikken blir stadig viktigere. Vi har 100 familierom som det er stor etterspørsel etter, i hele juli og august er disse fulle og også i mange helger ellers i året. Selv om vi har endel weekend-trafikk i ferie-/fritidsmarkedet, har vi minst to helger med konferanser hver måned utenom sommeren, det er mye landsforeninger og organisasjoner, pluss endel firmaer.

Jeg synes det er bra trykk i møtemarkedet for tiden. 2019 kan kanskje bli litt mer utfordrende når det kommer mye ny kapasitet inn i Oslo-markedet.

Hvor viktig er F&B?

– Vi har omtrent lik fordeling på romomsetning og F&B-omsetning. Nå har vi også mange sommerfester og har partytelt som står oppe fra mai til oktober. Dette er arrangementer med 100 – 500 gjester. Ellers legger vi stor vekt på frokosten, den er svært viktig for oss, og for våre gjester. Vi har bl.a. en egen omelettkokk på frokosten. Vi har også egen konditor, så vi baker alle kakene selv. Konferanselunsjen er i særklasse, der er det meget stort utvalg og vi har f.eks. tartar og sushi hver dag. Gjennomsnittlig har vi rundt 300 mennesker på lunsj hver dag når det er møteaktivitet her. Det er et veldig godt sentralt F&B team i Scandic Norge som har utviklet alle matkonsepter. Suksessen ligger i at vi ute på hotellene klarer å følge opp.

Hvordan er utsiktene for sommeren og resten av 2018?

– Det ser veldig bra ut. Vi har siste konferanse i slutten av juni og første etter ferien i midten av august. Utover høsten er det også veldig bra innbooking på møter og konferanser, spesielt september.

Vi hadde en utrolig beleggsøkning i fjor sommer. Innbookingen iår foran sommeren ligger på linje med ifjor, men miksen er færre grupper og flere individuelle gjester. Det gir bedre priser. Vi ser et segmentskifte for tiden, det bookes nå mye mer forhåndsbetalte rom, til rabattert pris. Folk reiser mer og er vant til å planlegge og å forhåndsbetale for å få en bedre pris.

Bilde: – I år er mitt 22. år som hotelldirektør i Scandic. Det er en veldig inspirerende kjede å arbeide i og jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, sier Toril Flåskjer.

Les hele artikkelen i HRR nr.4

About hkp