HILTON – VERDENS MEST VERDIFULLE HOTELLVAREMERKE

Den samlede verdien av alle Hilton Worldwide Holdings varemerker er nå anslått til $14,7 milliarder (NOK 130 milliarder). Hilton har dermed øket ledelsen som verdens mest verdifulle hotellvaremerke. Den totale verdien av alle Hiltons varemerker har nå passert Marriotts, ifølge rapporten fra det uavhengige konsulentselskapet Brand Finance, som er spesialister på taksering av varemerker.

Rapporten fant at Hiltons merkevareverdi er økt med 17% det siste året, til $ 7,4 milliarder (NOK 66 milliarder). Dette skyldes i første rekke sterk omsetningsøkning.

Marriott derimot må se sitt varemerke gå ned 8% i verdi til $ 5 milliarder (NOK 44 milliarder), og merkevarestyrken er redusert fra AAA til AA+. Brand Finance sier Marriott har hatt mange utfordringer på det nord-amerikanske marked, fra hacker-skandalen, til problemer med lojalitetsprogrammet.

Den samlede verdi av Hiltons varemerker er nå anslått til $ 14,7 milliarder, mot Marriotts $ 12,9 milliarder (NOK 115 milliarder).

Både Hilton og Marriott ligger godt foran nummer tre av hotellvaremerkene, Wyndham, med en markedsverdi på $ 7,3 milliarder (NOK 65 milliarder), ned 8% fra ifjor.

About hkp