KAMP IMOT MATSVINN PÅ FOODSCAPE

Den norske mat- og serveringsbransjen er i front når det gjelder å redusere matsvinn.

Den unike «Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn» har gjort Norge til et foregangsland i denne kampen. På Foodscape vil bransjen få demonstrert helt nye verktøy og få kunnskap om hvordan matavfallet kan bli til nye råvarer.

Men fortsatt er det langt igjen til å nå målet om å halvere matsvinnet innen 2030. Det er nødvendig å rekruttere langt flere bedrifter til å tilslutte seg målene i Bransjeavtalen. Derfor vil matsvinn ha et særlig fokus når bransjen og myndighetene møtes på Foodscape 10.–11. oktober på Norges Varemesse.

Her vil Matvett arrangere to seminarer som skal gi nyttig kunnskap og inspirasjon til alle bedrifter som jobber med tematikken. I tillegg vil en rekke utstillere presentere nye og innovative verktøy og løsninger som vil gjøre arbeidet lettere.

– Det er utvilsomt økonomisk lønnsomt å redusere matsvinnet. Maten som kastes koster også penger i innkjøp. Men i stedet for salgsinntekter må bedriftene betale for å kaste den. I tillegg er det ingen tvil om at dette er det mest effektive klimatiltaket mat- og serveringsbransjen kan gjøre, sier daglig leder Anne-Grete Haugen i Matvett.

Når myndighetene, med Klima- og miljødepartementet i spissen, i samarbeid med Matvett inviterer til seminaret «Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn» på Foodscape 10. oktober, er programmet lagt opp for å gi deltakerne størst mulig nytteverdi med fokus på hele verdikjeden for mat, fra produsenter til utsalgssteder.

Klima og miljøvernminister Ola Elvestuen står bak den formelle invitasjonen til seminaret, der det vil bli presentert resultater fra arbeidet og gode eksempler på tiltak enkeltbedrifter har gjort med suksess. I tillegg vil det bli presentert helt konkrete verktøy som skal hjelpe bedriftene videre.

– Vi vil lansere en matsvinnkalkulator som viser effekten av tiltakene hver bedrift gjør. Bedriftens matsvinn vises i kroner og CO2, og det vil være mulig å sammenligne seg med resten av bransjen. I tillegg lanserer vi en rapporteringsmal på bærekraft som hjelper bedriftene til å knytte matsvinnarbeidet sitt opp mot FNs bærekraftmål, noe som vil være et nyttig verktøy når de skal synliggjøre arbeidet sitt, både i egne rapporter og ut mot forbrukerne, sier Anne-Grete Haugen.

Tre nye løsninger mot matsvinn

Ved siden av seminarprogrammet vil også utstillingsområdet på Foodscape by på spennende muligheter til å redusere matsvinnet i mat- og drikkebransjen. Her vil vi presentere tre av disse.

– Gå ikke glipp av to høyaktuelle og inspirerende dager, hvor bransjen samles og bærekraft løftes videre inn i morgendagen, avslutter Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscaper på Norges Varemesse.

Bilde: Fra venstre, Anne-Grete Haugen, Erik Wold, og Anne Marie Schrøder fra Matvett.

 

 

About hkp