MARRIOTT VIL STERKERE INN I SKANDINAVIA

John License, Marriot Hotels

Marriott vil bygge seg opp i Skandinavia. – Om noen få år vil Marriott være mye mer synlig i Skandinavia. Vi mener vi har gode hotellprodukter som vil passe inn her, sier John Licence, Vice President Premium & Select Brands, Europe for Marriott. Ifjor åpnet de sitt første hotell i Norge, Moxy Oslo X på Hellerudsletta.

– Så langt har vi ikke satset så mye i Norge og de andre nordiske land, Moxy Oslo X på Hellerudsletta er vårt første hotell i Norge, men vi har vært representert i København og Stockholm i 12-15 år allerede med andre varemerker. Nå har vi bestemt oss for å ansette en utviklingsdirektør for det nordiske marked. Vedkommende skal ha base i Norge. Vi ønsker en med god lokalkunnskap i denne stilling, istedenfor å ta inn en fra utlandet. Vi ser at vi har stort potensial i denne delen av Europa. Vi har prøvd å komme sterkere inn på markedet tidligere, men det er ikke så lett med mange sterke, veletablerte varemerker. Vi ønsker å komme inn på markedet med flere varemerker, ikke kun Moxy, så Marriott skal bli mye mer aktiv i Norden. Om noen få år vil Marriott være mye mer synlig, vi har gode hotellprodukter som vil passe her, det vil også trekke flere internasjonale gjester inn til Norge og de andre nordiske land, sier John Licence.

40 Moxy-hoteller i pipeline

– Vi er veldig glade for å ha etablert et Moxy hotell i Norge, i samarbeid med vår partner Belvar. Vi har 40 Moxy-prosjekter i vår europeiske pipeline og rundt 16 åpninger i 2018 og ytterligere 16 planlagt i 2019. Avtaler om nye Moxy-hoteller gjøres med jevne mellomrom. Vi har flere Moxy-hoteller på planleggingsstadiet i Norden, men de er ikke offisielle ennå.

Marriott International har en master-franchiseavtale med Belvar, de er en viktig strategisk partner for videreutvikling av Moxy. Belvar drifter for tiden 10 Moxy-hoteller og 3 Marriott Courtyard-hoteller. 50% av våre europeiske prosjekter foregår i samarbeid med Belvar.

Over 100 millioner bonus-medlemmer

Etter overtagelsen av Starwood er Marriott blitt verdens tredje største hotellselskap, med over 6500 hoteller og 1,25 millioner rom i mer enn 120 land. I 2017 åpnet de og franchiseholderne over 470 nye hoteller med rundt 76.000 rom. Lojalitetsprogrammet, Marriott Rewards, der Starwoods bonusprogram, nå også inngår, teller over 100 millioner medlemmer. Marriott.com er verdens største hotell-booking-motor. 50% av omsetningen i Europa genereres gjennom lojalitetsprogrammet.

– Marriott har idag 30 varemerker, samtlige skal beholdes og videreutvikles. Sheraton trenger å bli reposisjonert, vi synes Sheraton har mistet litt av fremdriften i de senere år. Vi var i samme situasjon med Marriott-kjeden for noen år siden og har vært gjennom fem år med reposisjonering. Vi ser gode muligheter for alle varemerkene, der de er for like gjennomfører vi reposisjonering, for å skille dem mer fra hverandre.

Vi får rundt halvparten av totalomsetningen i Europa fra medlemmer i vårt lojalitetsprogram og prøver så godt vi kan å tiltrekke oss så mange bookinger som mulig via våre egne nettsider. Derfor har vi en “Look no further“-garanti, vi garanterer lavest pris på egne nettsider, slik at kundene slipper i tråle alle mulige OTA’er for å se om de finner noe billigere. andre søkemotorer, ikke OTA’enes, avslutter Marriotts John Licence.

Bilde:

John Licence med Ellen Arnstad, adm. dir. for X Meeting Point Norway med Moxy Oslo X. Foto: Tor Lindseth

 Les hele artikkelen i februarutgaven av HRR.

About hkp