REKORDSESONG FOR ALPINANLEGGENE

Alpinbransjen i Norge fortsetter økningen i heiskortomsetning med ny rekord fjerde året på rad. Omsetningen totalt for sesongen 2017/2018 endte på NOK 1,32 milliarder, som er en økning på 16% mot fjorårets sesong.

– Dette er fantastisk hyggelige tall, sier generalsekretær Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening (ALF). Interesseorganisasjonen for alpinnæringen representerer ca 200 medlemmer og ca 95% av heiskortsalget i Norge.

– Vi var alle sammen vitne til en skikkelig ”god gammeldags vinter” med svært gode snøforhold i store deler av landet. At dette gjør noe med trafikken til våre alpinanlegg er det jo nå liten tvil om, og vi gleder oss over den stadig økende interessen for alpin skikjøring som aktivitet, både fra våre norske og fra våre utenlandske gjester, sier Sylling Clausen.

– En tidlig sesongstart for mange bidro helt klart til å sikre sesongen, med kulde og snøfall tidlig i november. Tallene fra februar viste at bransjen lå godt an mot samme tid i fjor, men vi visste at påsken var tidlig og vi var spente på å se hvor lenge våre gjester ville fortsette å kjøre på ski ut i april og mai. Med så gode forhold viste det seg at også vårsnøen lokket. Vi jobber hele sesongen gjennom med å være synlige i medier, sosiale medier og med markedstiltak ute i markedene, så det er hyggelig å se at også dette gir resultater. Trafikken fra flere av våre utenlandske markeder har fortsatt å øke, særlig fra England, Tyskland og Holland. Primærmarkedene Sverige og Danmark holder også stand. Nå er vi i full gang med å legge planer for innsalget til neste vinter gjennom arbeidet i vårt nye landsdelsselskap Norske Fjell SA for å sikre å holde trafikken oppe, og vi gleder oss til å ta i mot enda fler gjester fra nye og eksisterende markeder. Her har vår beliggenhet, snøsikkerhet, attraktive konkurransedyktige destinasjoner og kanskje en nysgjerrighet til en viss annerledeshet, gitt oss økt attraktivitet gjennom flere år, godt hjulpet av den norske kronen, sier Camilla Sylling Clausen.

Styreleder i ALF, CEO for SkiGeilo, Andreas Smith-Erichsen, sier følgende om årets sesong:

– Igjen får vi bekreftet at alpin skikjøring har et solid fotfeste i Norge. Den snørike vinteren over store deler av landet gjorde sitt til at vinteren 2017-18 fikk et spesielt stort løft, men ser vi på trenden de siste 30 årene ser vi at alpinindustrien har hatt en jevn vekst også gjennom år med vanskeligere værforhold eller lavere konjunkturer. Alpinanleggene er en av de viktigste faktorene for drift og utvikling av kommersielt reiseliv vinterstid og for utbygging av fritidsenheter i distriktene. At næringen nå øker sitt besøk og omsetning gir muligheter for økt lønnsomhet og investeringskraft. Dette kan ytterligere øke attraksjonskraften i næringen.

– Nå er det sommerens aktiviteter som står for tur i alpinanleggene i Norge, som heisbasert sykling og Mountain Cart. I tillegg har vi attraktive sommerskidestinasjoner med Fonna og Juvass i spissen som tar i mot tusenvis av gjester og aktive fra inn og utland. Så er forberedelsene til en ny og forhåpentligvis travel vinter for lenge siden godt i gang, og vi gleder oss til å se den første snøen falle om kanskje bare drøye 4 måneder, avslutter Camilla Sylling Clausen hos Alpinanleggenes Landsforening.

De største skianleggene   Heiskortomsetning

  1. Trysil Skistar         NOK 250,5 millioner
  2. Hemsedal Skistar NOK 139,9 millioner
  3. Hafjell/Alpinco    NOK 98,1 millioner
  4. Oslo Vinterpark   NOK 68,0 millioner

About hkp