VIL EROBRE VERDENSMARKEDET MED FASTFOOD LAKS

På kort tid har Pink Fish etablert tre restauranter i Oslo og én i Bergen. Flere er underveis og eierne ser ikke bort ifra at det kan være så mange som 1000 Pink Fish-restauranter, på verdensbasis, om ti år.

– Pink Fish på Steen & Strøm var pilotprosjektet, deretter kom restauranten i Grensen i Oslo, så på Torgallmenningen i Bergen og i sommer, Oslo City. I november står Storo for tur, og til våren åpner Pink Fish ved Operaen og Barcode i Oslo. Vi har konkrete planer om syv restauranter i Norge foreløpig, og har flere som vi vurderer. Nylig har vi inngått kontrakt om en ny restaurant på Sola Lufthavn, som også skal åpnes tidlig neste år. Det er viktig at vi etablerer varemerket relativt raskt, slik at folk skjønner hva Pink Fish-konseptet går ut på. Vi ser at folk ønsker å spise sunnere, og stadig flere oppdager at sjømat, i en enkel og moderne innpakning, er fantastisk godt, sier Ronny M. Gjøse, adm.dir. og partner i selskapet.

Bocuse d’Or-vinner Geir Skeie er også en av gründerne bak Pink Fish, han brenner for å få folk til å spise mer sunn og god sjømat. Han har jobbet mye med å utvikle smakfulle retter som er lette å spise, fisk er ikke nødvendigvis komplisert mat som må spises fra tallerken med kniv og gaffel. Skeie fungerer som F&B-sjef og konseptsjef. Oppdrettsgiganten Lerøy er største leverandør, mens f.eks. en lokal baker på Grønland i Oslo baker lefsene til wraps.

– Pink Fish kan ligge på kjøpesentre eller andre steder med mange mennesker, som flyplasser og jernbanestasjoner, der folk trenger en rask, sunn matbit. Vi vil etablere en internasjonal hurtigmatkjede basert på laks. I Norge eier og driver vi alle restaurantene selv, men den internasjonale veksten vil bli en miks av egeneide og på franchise-basis.

Vi har laget et sjømatkonsept i fastfood-format og har utviklet moderne retter, som er lette å ta med. Det er bra at maten er sunn og rask å tilberede, men det viktigste er at det skal smake godt, det ligger hele tiden i bunnen. Laks er hovedingrediensen, det skyldes at vi har internasjonale ambisjoner, og da må hovedråvaren være tilgjengelig til enhver tid i store deler av verden. Med laks kan vi levere jevn kvalitet hele tiden. Det er også viktig at laksen er en sporbar råvare. Det er veldig sug i markedet etter sunn og god sjømat. Vi har vært flere runder i Asia og der elsker de norsk laks, fordi den har høy kvalitet og er et sikkert  produkt, avslutter Ronny M. Gjøse, som ser for seg spesielt store ekspansjonsmuligheter for Pink Fisk i den delen av verden.

Bilde: Ronny M. Gjøse har lang bakgrunn i restaurantbransjen, han har bl.a. ledet UMOE Restaurants Blender-kjede i ni år, her med kompanjong og mesterkokk Geir Skeie.

Les hele artikkelen i HRR nr.5

About hkp